Termostat

Lunboy

Medlem
8 dec 2010
36
0
1
Borås, Sparsör
Hur viktigt är det med en termostat i skotern?
Jag såg att det läckte lite kylarvatten ur termostathuset och lossade därför huset för att se hur packningen såg ut, döm om min förvåning när det inte fanns nån termostat i huset.:confused:
 

Tullus

Välkänd medlem
13 jan 2009
2.042
3
36
Tullus/Östersund/Åkersjön
Vet egentligen inte hur viktigt det är på skotrar, men på bilar blir det iallafall så att om du inte har någon termostat som reglerar hur mycket vatten som ska släppas igenom flödar det ju fullt med vatten hela tiden, vilket resulterar i att motorn blir väldigt varm fort då vattnet strömmar igenom onödigt snabbt..
 

micke_no1

Medlem
12 feb 2010
22
0
1
Tvärt om! termostaten öppnar ju när motorn kommit upp i temp så den börjar cirkulera genom kylaren och kyler ner motorn, en motor utan termostat kommer således att få för mycket kylning, gå kall och aldrig komma upp i rätt arbetstemp...
 
J

Jona$

Allt skra dras med moment enligt regelverket men i detta fall räcker det gott med att dra för hand.

Och det är inte alltid så viktigt. Många plockar bort dom för att få bättre flöde pga tex på våren kan maskin gå varm annars.
 

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Hej.
Men det som är märkligt är att motorn på en skoter tillåts att vara så kall vid normal drift.
Min termostat öppnar vid ca 40 grader, och sedan flöder vattnet runt i alla kylare (gammal Yamaha EX-570).
Systemet är ju en enda krets, så att termostaten blir som en propp innnan den öppnar, det gör att vattnet inte cirkulerar alls innan termostaten öppnar (möjligen om det finns något litet bypass-hål).
Ser man på sprängskissen, och på hur termstathuset ser ut, så finns det inte mycket spelrum för en bypass-kanal.
Jag misstänker att det är för att man ska ha lite maginaler som gradtalet är satt så lågt, för mängden kylvatten i själva motorn är inte många centiliter.
Men det innebär också att motortempen inte kommer att vara mer än ca 40 grader vid normal drift, och optimal kylning.
På den varma sidan har jag satt givaren till tempmätaren, och det är även där som givaren till varningslampan för hög motortemp sitter, den varnar vid 100 grader.
Har kollat på lite andra modeller från andra tillverkare, och ett vanligt gradtal på termostaten är mellan 40 och 50 grader, så det verkar vara en allmän företeelse (Ski-Doo REV 42 grader, Lynx Enduro 42 grader).
Läser lite på amerikanska forum, och det verkar vanligt att arbetstemperaturen på en skoter ligger på 120-130 grader Fahrenheit (49-54 grader C).
Detta gäller dock tvåtaktare, det skulle vara intressant att veta om samma sak gäller på en fyrtaktsmaskin.
M.V.H
/Tobias
 

Mangeboy

Välkänd medlem
21 feb 2009
128
0
16
Ullånger
Hej.
Men det som är märkligt är att motorn på en skoter tillåts att vara så kall vid normal drift.
Min termostat öppnar vid ca 40 grader, och sedan flöder vattnet runt i alla kylare (gammal Yamaha EX-570).
Systemet är ju en enda krets, så att termostaten blir som en propp innnan den öppnar, det gör att vattnet inte cirkulerar alls innan termostaten öppnar (möjligen om det finns något litet bypass-hål).
Ser man på sprängskissen, och på hur termstathuset ser ut, så finns det inte mycket spelrum för en bypass-kanal.
Jag misstänker att det är för att man ska ha lite maginaler som gradtalet är satt så lågt, för mängden kylvatten i själva motorn är inte många centiliter.
Men det innebär också att motortempen inte kommer att vara mer än ca 40 grader vid normal drift, och optimal kylning.
På den varma sidan har jag satt givaren till tempmätaren, och det är även där som givaren till varningslampan för hög motortemp sitter, den varnar vid 100 grader.
Har kollat på lite andra modeller från andra tillverkare, och ett vanligt gradtal på termostaten är mellan 40 och 50 grader, så det verkar vara en allmän företeelse (Ski-Doo REV 42 grader, Lynx Enduro 42 grader).
Läser lite på amerikanska forum, och det verkar vanligt att arbetstemperaturen på en skoter ligger på 120-130 grader Fahrenheit (49-54 grader C).
Detta gäller dock tvåtaktare, det skulle vara intressant att veta om samma sak gäller på en fyrtaktsmaskin.
M.V.H
/Tobias
Jag har bytt termostat på min -09 Yamaha Nytro XTX och om jag inte minns helt galet så öppnade den termostaten vid 72 grader celsius (både nya och gamla)
 

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Ok, tack för infon.
Man har säkert större marginaler på en sån maskin, och kan därför kliva upp på en högre temperatur, detta borde vara mycket bättre för motorn.
M.V.H
/Tobias