the_dons Lynx rave 500rs 2009 146" projekt

the_don

Aktiv medlem
25 aug 2005
86
0
6
skell
Har gått i skoterbytarplaner till en lång under längre tid men p.g.a barn så tillåter inte ekonomin det just nu. Har fö aldrig ägt en skoter längre än 121", så detta kommer bli roligt att testa.

Lite info om vad som är gjort och ska göras.
Info:
*800ho motor: Omfräst rs block så jag kan åka med 800 cylindrar (Resterande från en 800 01-07 är bolton)
*Vita Slp Powder Pro.
*Vitt mätarhus.
*Vit buk från summit freeride
*Svart Lynxhuv i "kolfiberlook"
*Svart Lynx tankkåpa
*Åkt med rs dämpare tidigare men ska prova fox float evol nu.
*Drevning 23/49.
*Boondocker 146" skenor.
*Polaris assault matta 370*38*54
*Omstoppad och omklädd orginaldyna.
*Boondocker dragbåge med drag (Förhoppningsvis ska förlängningen palla att dra en pulka oxå)
*Hembyggd chassieförlängning.
*Biltema fatbar m fly? höjare.
*Ac sx stänklapp

Det som ska göras/köpas är:

*Göra om boggieinfästning/skenorna så jag rymmer 54mm matta samt kan spänna den.
*Boggieinfästningar & Skenorna fixade samt kan spänna mattan
*Tillverka ett tunnelrack för att dölja förlängningen lite.
*Beställa lynx rs 2011 dekaler (orangea)
*Burkrem
*Burkrem från boondocker inköpt och monterad

Kommer nog ändra mig lite under byggets gång men såhär ser det ut nu ivf.

Skotern när jag införskaffade den:



Skotern hur den såg ut under början av förra vintern



Skotern som den står nu, (har bara hinkat på det mesta provisoriskt men det är ju på ett ungefär hur de kommer se ut):



Vart någon timme i garaget och justerat in boggien, spännt mattan och fått det att lira nu. Fattas bara slides några stag samt fler boggiehjul sen är jag klar där.

Monterade även en Burkrem och är nöjd över resultatet.

Ska ta tag i tunnelförlängningen och göra det klart nu i veckan och det blir att ha lyftbågen i linje med chassievecket som jag har den på bilden som kommer här.



Har även ändrat mig angående val av huv och tankkåpa.

Pga Lilleman har man inte lika mkt garagetid längre men kommer uppdatera eftersom något händer där. :)
 

the_don

Aktiv medlem
25 aug 2005
86
0
6
skell
Man skulle fått tag i en meshhuv. Vet du tom vart man kan köpa en? Gossar att det blir till en skidoo då men det kvittar ju.
 
R

RevMan

Det här ser ut att bli bra.
Är floatdämparna lika långa som orginal eller kortare?
En sak jag tycker att du ska skaffa är en tempmätare, När man flyttar bak stänkskyddet från kylaren så brukar det kunna bli lite bekymmer med kylningen, isrivare är bra att ha också.
 

the_don

Aktiv medlem
25 aug 2005
86
0
6
skell
Floatdämparna är längre 520mm mot orginal 470. kylningen ser jag inte som något problem.

Av ren lathet och ont om tid så blev jag småsugen på beställa detta tunnerack från blingfactory, men är fortfarande osäker om jag ska ha något tunnelrack. vad tycker ni?

 

Tom Engman

Välkänd medlem
12 apr 2007
163
0
16
Umeå
Har tyvärr ingen aning om var man får tag i dem på den här sidan atlanten, går ju att bygga men svårt att få samma finish som de riktiga grejjerna.
 
R

RevMan

Jag skulle nog överväga att testa kortare dämpare också för att se hur lössnöegenskaperna påverkas.
Om du kikar på en summit från -07 eller 600-08 så sitter det små diskreta lister med öglor för spännremmar på dom. Inte speciellt dyra heller har jag för mig.
 

the_don

Aktiv medlem
25 aug 2005
86
0
6
skell
Nu är i stortsett förlängningen klar. Har haft lite tveksamheter ang plasten och färgsättning men tror det får bli såhär i vinter iaf.

Helhet



Längd på chassie



Nitat ordentligt



Bågen efter chassievinkeln



Hur tycker ni jag ska lägga igen detta på ett snyggt sätt? funderar på en rak alubit som är vinklad i hörnen. (blir som ett avslut på kylaren) Mkt pga detta jag velat ha tunnelrack



Blir att finslipa och justera lite på plasten sen ta tag i motorn, ska försöka lägga in så mycket bilder som möjligt när jag monterar ihop den.