När du kör payback/triboron bränsleförstärkaren så sänkare du normalt inte oljeinblandningen. jag har själv läst 2 st som haft problem med vevaxlarana med det var oklart om det berodde på den LÅGA oljeinblndningen triborns borolja har. jag är lite feg av mig och vill bara åt boronet så jag kör deras challenger VANLIGA syntetolja och ber dom hälla i boron i den för själva boronet ska inte skada en motor. Jag har kört flera tusen mil med bilen full av boron i både motorolja och soppatank hela tiden. Det enda som händer är att den drar 5-8% mindre soppa och känns ge mer effekt . Men det går lika bra att köra drivmedelsförstärkaren i valfri olja och på så vis komma åt boronet.
Hurvida den är bestyckad är nog bäst du skruvar isär och kollar att det är org munstycken i den överallt. Om du är "säker" på att den fetar så kan du helt klart prova skruva på luft/bränsleskruvarna o sänka nålen 1 snäpp. Org på min tc 1000 98 är det samma munstycken i alla förgasare även på en 900a 96a just 97 vet jag inte om dom hittat på något annat men kolla spareparts skisser. du kan gå in på bängans motor och söka via hans länk där till spareparts så ser du vilka munstycken den ska ha org.
Man vet aldrig med tidigare ägare vad som är gjort så oljepumpen kan vara max påställd eller liknande. Så lev dom. Men låt pumpen vara i maxläget om nu inte du har balaceaxelmodd utförd,,dvs smörjnipplar eller någon typ av oljepåfyllning extra fram på balanceaxelhuset.
Ja du har rätt att varresidan går hetast och mag sidan kallast. Varriator sidan har ju mest belastning på sig från sidokrafter från variatorerna.