Thundercat flödar över?

kdjfg

Medlem
8 feb 2009
44
0
1
Västerås
Drog spårsläde med min thundercat mc -97 efter ca 45 min fiskörning började mittenförgasaren flöda över. Efter en ordentlig "urbränning" verkade det fungera igen, har dock inte lört så mycket efter det.
Vad kan detta bero på vad är problemet? Någon som har ideér?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.646
803
113
Kramfors
Drog spårsläde med min thundercat mc -97 efter ca 45 min fiskörning började mittenförgasaren flöda över. Efter en ordentlig "urbränning" verkade det fungera igen, har dock inte lört så mycket efter det.
Vad kan detta bero på vad är problemet? Någon som har ideér?
Det är ärga i nålventilen och bör rengöras . Bäst är att ta lös nålmunstycket och sätet och slipa in sätets tätyta med tandkräm på öron topps och toksnurra.

Men du kan prova modell enklare och sopa i Paybacks drivmedesförstörskare resten av livet för den delen så händer inte detta problem och du slipper dränera förgasarna på sommaren ej heller någon konservering av motorn i övrigt på sommarhalvåret med paybacks drivmedelsförstärkare.
Den rostskyddar extremt och formligen blästrar rent i förgasaren inv + håller organiska gushlan borta. Sedan gör det ingenting att payback behandlar motorn med boronpullver och du får längre friktion= livsläng och mer pullver.

Jag kör detta i alla mina motorer och är minst sagt nöjd.
 

kdjfg

Medlem
8 feb 2009
44
0
1
Västerås
Ok ska testa Payback/triboron. Annars går det väl att sätta toppsen i skruvdragaren om man vill vara lite lat... :) Läste lite om tribiron på nätet för ngt år sedan och fick en känsla att det var många vevaxelbrott hos flitiga triboron användare??
Åkte på isen i helgen= fort... KOllade sedan stiften det såg ut som den var ganska rätt bestyckad lite fet kanske men hellre det än åt andra hållet. Däremot när man kör lungt (<70 km/h) så går den ganska illa /blöddrar och är otroligt känslig på gasen, antar att den går alldeles för fett. går det att byta lågfartsmunstycke eller flytta nålen eller någon annan idé för att få den att gå bättre. Nu kör jag på 98 oktan med tripak booster det kan ju funka att gå ner på vanlig 95 men det känns som lite fel metod. Ska alla tre förg. ha samma inställning eller ska någon av dem gå lite fetare än ngn annan. Känns som den högra cyl. kyls bäst, rätta mig om jag har fel.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.646
803
113
Kramfors
När du kör payback/triboron bränsleförstärkaren så sänkare du normalt inte oljeinblandningen. jag har själv läst 2 st som haft problem med vevaxlarana med det var oklart om det berodde på den LÅGA oljeinblndningen triborns borolja har. jag är lite feg av mig och vill bara åt boronet så jag kör deras challenger VANLIGA syntetolja och ber dom hälla i boron i den för själva boronet ska inte skada en motor. Jag har kört flera tusen mil med bilen full av boron i både motorolja och soppatank hela tiden. Det enda som händer är att den drar 5-8% mindre soppa och känns ge mer effekt . Men det går lika bra att köra drivmedelsförstärkaren i valfri olja och på så vis komma åt boronet.

Hurvida den är bestyckad är nog bäst du skruvar isär och kollar att det är org munstycken i den överallt. Om du är "säker" på att den fetar så kan du helt klart prova skruva på luft/bränsleskruvarna o sänka nålen 1 snäpp. Org på min tc 1000 98 är det samma munstycken i alla förgasare även på en 900a 96a just 97 vet jag inte om dom hittat på något annat men kolla spareparts skisser. du kan gå in på bängans motor och söka via hans länk där till spareparts så ser du vilka munstycken den ska ha org.

Man vet aldrig med tidigare ägare vad som är gjort så oljepumpen kan vara max påställd eller liknande. Så lev dom. Men låt pumpen vara i maxläget om nu inte du har balaceaxelmodd utförd,,dvs smörjnipplar eller någon typ av oljepåfyllning extra fram på balanceaxelhuset.

Ja du har rätt att varresidan går hetast och mag sidan kallast. Varriator sidan har ju mest belastning på sig från sidokrafter från variatorerna.
 

kdjfg

Medlem
8 feb 2009
44
0
1
Västerås
NU har jag hällt i drivmedelsförstärkaren vi få rväl se vad som händer...
Jag provade att mixtra med luftskruven utan resultat. märkte ingen skillnad på om skruven var ½ varv ut eller 2½ hur kan detta komma sig??? Den blöddrade fortfarande likadant i lågfart???
Jag provade även att sänka nålen ett steg tyckte nog att enda skillnaden blev lite långasammare gasrespons vid typ kvarts gaspådrag. Nålen satt från början i mittläget, ändrar nog tillbaka dit.
En annan sak när jag börjar få fart på mattan ca 90Km/h uppkommer ett vinande ljud som ökar med hastigheten. Låter i nivå med ett JAS vid hög fart. Boogiehjulen känns ok och mattspänningen är vid 9kg belastning ca 27 mm mellan slides och matta. Drivaxellagren?