Tips på hur man får mesta "bang for the buck"

RickardR

Medlem
14 jul 2009
34
0
1
Öjebyn
Hejsan har hållt på ett tag att trimma bilar osv och är ute efter mer att köra med i min Polaris SKS 700 -03, är slö som en gammal mora kniv.
Det jag saknar i skotern är hela registret, den känns slö hela vägen.
Nu till ämnet varför jag lägger upp denna tråd.

Är så att jag har för tillfället 10000 att lägga ner på skotern och vill veta vad som skulle ge mest respons i skotern för pengarna, är inte ute efter att ligga och pressa i 200 knyck, hellre att den ska gå på rullen.
Vet att neddrevning och v-kitt gör väldigt mkt, men tips på bra v-kitt får man mycket för pengarna?
Tips på annat som ger mkt? Läst om tempa flow lite gran och det verkar ju ta bort en del bludder? och få upp responsen lite.

Ös på med tips!

Mvh
Rickard
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
933
113
Stora Blåsjön
En rejäl genomgång av variatorerna är det första! Funkar inte dom så spelar det ingen roll om de skaffar 10hästar till... men när dom är minst i det skick som när skotern lämnade fabriken så är nog ett par beggade slp pipor lämpliga (ca 3-3.5tusen), många hästar per krona. Sen bestycka in förgasarna rätt ska ge rätt mycket på dessa maskiner...
 

RickardR

Medlem
14 jul 2009
34
0
1
Öjebyn
En rejäl genomgång av variatorerna är det första! Funkar inte dom så spelar det ingen roll om de skaffar 10hästar till... men när dom är minst i det skick som när skotern lämnade fabriken så är nog ett par beggade slp pipor lämpliga (ca 3-3.5tusen), många hästar per krona. Sen bestycka in förgasarna rätt ska ge rätt mycket på dessa maskiner...
Okej, montering av v-kitt i samma veva?
Bra firma i närheten av Piteå-Luleå? självklart kan jag fara med grejerna längre också.
Vad ska man köpa pipor från för skoter?
Funkar det att köpa från en VES 800 tex? Hur känsliga är dom på att dom är rätt avstämda?
Singel eller dubbel rör? hört att dubbelrör gör dom sjukt mycket mer känsliga ifall man far till fjällen, och hur mycket mer ger det isf med dubbel rör? värt det?
Tack för så snabbt svar.

Mvh Rickard
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Som asker sa.
En riktigt bra primär/sekundär kombination
Rätt bestyckning
Nerdrevning
Och dubbelrör/pipa så borde de bli lite mer fart i grejjerna..
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Bestyckningen och variatorerna är stora effektmördare på dom där maskinerna, och iom att du har en SKS så är den drevad för att gå fort, samt en slp-pipa är att rekomendera om du inte ska porta motorn, ev bara ta bort gjutskägg i vevhus.
 

RickardR

Medlem
14 jul 2009
34
0
1
Öjebyn
Okej!
Slp pipa att rekomendera om du inte ska porta motorn? ska man använda annan pipa då?

Mvh Rickard

Tack än en gång för snabba svar =)
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Ska du porta mer än "bara-slipa-lite-lätt-i-motorn" ska du ha twinpipes, du klarar dig ganska långt med lättare trim med en singelpipa.
Men om du är ute gassvar (som jag har förstått det) så är v-force reeds, nerdrevning och det viktigaste fräscha variatorer det ultimata "bang for the buck) och som jag har förstått det så kan du skruva så då borde du kunna ta med ett slipstift och ta bort gjutskägg i vevhuset, tar mkt gassvar
 

RickardR

Medlem
14 jul 2009
34
0
1
Öjebyn
Okej, börjar nog med singel pipa och bara lite lättare portning, så kan jag göra det själv =) exakt är ute efter gassvar, jo reeds vet jag, redan beställt mig ett par v-force3.
Jo skruva är absolut inga problem, jobbar som bilmek 7-16.
Har nog fått en bild av det hela nu =)
Dock så dubbel rör, kan jag ta dom från en ves 800? ifall det blir värre portning.
Har för mig att två taktare blir känsliga på avstämmningen?
 

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Kör du med twin pipes så är de bara vara noga med bestyckning, justering av variatorerna åde. Så är de inge problem :) Men twin pipes är ju känsligare än singel pipor. Men som jag brukar säga, mycket vill ha mer !

Vet dock inte om du kan ta dubbel pipor från VES 800, men om du ser nån som säljer på blocket från xc 700,prox åde så ska de passa fin fint
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.646
803
113
Kramfors
Okej, börjar nog med singel pipa och bara lite lättare portning, så kan jag göra det själv =) exakt är ute efter gassvar, jo reeds vet jag, redan beställt mig ett par v-force3.
Jo skruva är absolut inga problem, jobbar som bilmek 7-16.
Har nog fått en bild av det hela nu =)
Dock så dubbel rör, kan jag ta dom från en ves 800? ifall det blir värre portning.
Har för mig att två taktare blir känsliga på avstämmningen?
Ja du kan köra ves piporna., Fråga bara en vesåkare vart dom sätter sluvarvet till och utgå från samma slutvarv så funkar dom perfekt. Sportskotrars porthöjder är relativt samma så det går att byta pipor hit o dit ,,krökanslutningen kan måsta byggas om?. Det som kan bli kruxet är bestyckning av variatorer men så är det med köpestrimmpior också så no big deal.
 

RickardR

Medlem
14 jul 2009
34
0
1
Öjebyn
Mountain max; Jo jag vet att dom blir känsligare har hållt på en hel del med bestyckning den biten är jag inte orolig över, dock detta med att vikta in variatorerna är jag rädd för, vad ska man börja med? Kan man köra med orginal och utgå därifrån?

Tänkt beställa ett v-kitt från staterna, antar att det är vikter som man kan vikta om osv, men bra tips annars tror jag att jag har en släkting som kan hjälpa mig men skulle vara kul att testa själv också så man lär sig =)
Var inte från en VES motor utan från en Edge 800 01.
Hur skulle Pro XR pipor funka? finns på blocket nu nämligen.

Boost III; Vart dom sätter slutvarvet? Ny på detta område:p Får gärna utveckla lite ifall du ids =)
Har en hum men inte säker på hur jag ska uttrycka det...

Sen när jag ändå skriver var och skruva isär lite idag, och såg att reed korgarna såg inte så fräscha ut, plasten i dom hade spruckit och såg ut som att det hande smält?!?
Dessa ska ändå bytas, men är det "normalt" slitage eller är det beroende på något annat?


Mvh Rickard

Väldigt tacksam för dessa svar =) Är säkert ute och cyklar mycket men frågar man inget får man inget veta ;)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.646
803
113
Kramfors
Ok det var Edge pipor.. spelar ingen roll bara du kan pula ner dom och svetsa lite. Kolla bara vilket slutvarv edgen har.. Hur långt upp i varv dom drar dom orignial och ställ dit slutvarv till samma som Edgen.
Du kan såkart prov dra din motor högre upp i varv för att se om piporna vill mer.

Reedbladen blir slut olika fort ber på hur mycket motorn spottar bakåt i tid och otid (missar) . Men man kan få byta allt från 300 mil till 1500 ber på maskin. Org reeds håller minst 700 mil utan att bli för matt. Boyesen och v-force håller sämmre men är bättre för rapphet och effekt (roligare)

Jag antar att själva korgen är hel och bara bladen väck? . Prisvärdast hk är boyesen lösa blad i org korg . Orkar du porta korgarna så gör det, går ta mycket bakåt och en hel del bredare om man sätter in boyesen.

Jag rekko även Powerjet ställbara munstycken som monteras bak i mun fugge på förgasarna så blir det lättare att bestycka in och bättre svar o effekt
Bilden visar mina Booost III jet och även Powerplate avdelare som förbättrar gasresponce på lågvarv + ecconomin vid ledkörning.

 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
933
113
Stora Blåsjön
ang plattan i förgasaren så gjorde jag liknande på quaden, sitter en 40mm (PWK39.5) förgasare på den 250cc och det blev en enorm skillnad i gasrespons med bladet i. Känns som en 34-36mm förgasare från botten!
Men har du bladet på båda sidor av trotteln eller? Jag kör bara på innan trotteln på min, tänkte om det ger ännu mer och ha det även efter..

 

RickardR

Medlem
14 jul 2009
34
0
1
Öjebyn
Boost III; Okej så bra! Hur sätter jag ett stoppvarv?
Är det via variatorerna?

Okej jo jag har pratat med sled-parts i USA och dom rekomenderade ett goodwin v-kitt samt ska jag beställa v-force 3 reeds i samma veva, skulle kosta 3700 med frakt hit, hoppas att man slipper tull bara.

Jo självaste korgen är hel, det är som en vit "korg" invändigt också, som ska rikta bränslet? Den som är sprucken och smält lite som jag tyckte att det såg ut =)
Den där powerplate eller vad den nu heter är väl ändå för att simulera en flatside förgasare vilket sitter på min maskin så vitt jag sett =)
Har aldrig läst om powerjet munstycken, byter det ut något av dom befintliga munstyckena?
Eller tillsätter det yttligare bränsle?

Mvh Rickard
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.646
803
113
Kramfors
Här har du mina Boost III jet som funkar exakt lika POwerjet/thunderjet ,,jag är mer nöjd med dessa då jag utveklat dom från köpes PJ- Mina PJ kan man lättare justera in det sista finliret då dom inte är så kännsliga på nålen. Och dom ger större ställområde (mer soppa om man vill.
Kolla in Thunderjets Powerjet hur det funkar. Priset på THjet är hutlöst dyrt

http://www.knracing.se/tpi_thunderpowerjet.php



Angående V-force så är det i stort sett som kasta pengarna i sjön jämfört med att köpa Boyesens lösa blad som kostar ca 700kr . En motor som varvar under 8700varv har man minimal vinst av v-forse. (knappt märkbar) . Med Boyesenblad i org korgen får man snudd på bättre bottendrag än v-force.

Ang. Powerplatta så simulerar dom inte flatslide (ufobrickor gör det) med platta effektivast efter trottel lurar man motorn att tro man monterat en liten fugge ,,,gashastigheten ökar sälänge man håller sig under platthöjden + att man får mer riktad luftbränsle. Mycket bra för soppaecco och bottendrag/svar

Varför köpesplattorna offtast sitter före trottel är för det är svårt för tillverkare att få fast en platta efter trottel utan att stjäla för mycket aria. Jag slipar in spår och limmar fast 0,5mm glasfiberplatta som inte stjäl effekt. Helt klart har man ännu mer visnt om man moterar både före och efter trottel.

Bilden nedan visar min effektivaste insug någonsin. Visserligen en fytaktstopp. Detta sett genom en portad hsr gasare på 46mm och powerplate + längst in i toppens insug även vortexgeneratorer för att få soppanblandet riktat och dom gör även att soppan följer golvet bättre runt branta vinkeln nert mot ventiler. Vortexgeneratorer monteras flitigt på flygplansvingar för att ta bort lamminärflöden och få luften att följa vingen bättre för mer lyft.
Alla dessa ingrepp gör jag bara på värstingfmotorer då det är mycket jobb.
 
Last edited: