Tips på "prepp" innan MIG svetsning

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Ni som är svetsare har ni tips på hur man bör preppa stålet innan man migsvetsar? Är det bara att rengöra med typ en stålborste och sen rengöra med typ T-röd?
 
K

krickus

Det är bara att slipa av med lamellskiva eller likn. och fasa av kanterna. Är det ingen galv eller färgrester etc behöver du inte slipa alls.
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Är det svartstål du tänkte på så är det bara se till att det är rent från rost/olja å annan dynga som kan brinna med och störa gasens inverkan vilket både skapar porer å bindfel å de ena med det andra.
Beroende på plåttjocklek och vad svetsen ska hålla ihop kan det vara hyggligt att lägga liten spalt alt fasa av lite så du får fin inträngning på svetsen.
Som du är inne på, att setill att man har en ren plåt att utgå från skapar bäst förutsättningar iaf :)
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Man brukar avfetta innan man slipar så man inte får in olja och annan skit i porer och sliprepor, men stål och MIG/MAG är relativt okänsligt. Pratar man TIG och speciellt i Alu. då är det lite nogrannare förberedelser.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Jag vet inte vart ni fått för er att mig/mag är okänsligt? Jo man får det att tända men det blir INTE bra om det är rost/färg/fett där man svetsar.

Ju renare destå bättre!! Och är det alu du ska svetsa så då är det ett Big No-No med vanliga rondellskivor. Dom har ett fett bindemedel som ställer till det vid svetsning. Alu ska slipas med pappersskiva/lamellskiva och sen helst borstas med en rostfri stålborste.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Jag skrev relativt okänslig. I alu har jag en dedikerad rostfri stålborste och rengör material och tillsats med aceton.