Tips till min Aktiv Karibo -88

Hasse-91

Medlem
2 feb 2015
6
0
1
Järvsö
Hej forister!
Jag är ny här och har sett endel diskussioner om just Aktiv Karibo här på forat, så jag hoppas att ni kan ge mej lite tips.

Jag har en Karibo -88 som sagt, som har varit i min morfars ägor sedan ny. Jag fick själv redan börja köra den som lillgrabb, så den har ett stort sentimentalt värde för mej. Men tyvärr har jag lite problem med den... Den lånades ut för flera 10 tals år sedan, långt innan min ägo. Och då kördes variatorn sönder. Det som sades var att vikterna hade skickats åt fanders och lite annat, har för mej att variatorn svetsades eller nått. Kommer inte ihåg allt som sades, har inte skotern hemma hos mej ännu heller så jag kan inte titta nått heller.

Men det jag skulle vilja är att få lite tips på vad jag kan göra för att förbättra denna skapelse. Det som redan är gjort är att den är breddad i framvagnen, då det har spårats många mil okörda leder med den. Och plastbelägg sitter på skidorna. Annars är den i det stora hela orörd på det viset.

Är det lönt att sätta i en 377 motor i den? Och vart får man tag på en sådan isf? Vad ska jag göra med variatorn? Jag kan köra i max 35km/h med den nu, sen låter det som om den vill ta självmord....

Mvh Hasse
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
OM variatorn är svetsad eller skadad på minsta lilla sätt bör du genast byta ut den. Livsfarligt att köra med, dessutom skulle den ganska snabbt förstöra vevaxellager då den sannolikt inte är balanserad efter svetsning...

Jag hade inte bytt motor. Det där är ju en lappmoppe, en riktig smygare, och har ingen användning av mer effekt. Ska du åka fort köper du en till maskin! :)
 

Hasse-91

Medlem
2 feb 2015
6
0
1
Järvsö
OM variatorn är svetsad eller skadad på minsta lilla sätt bör du genast byta ut den. Livsfarligt att köra med, dessutom skulle den ganska snabbt förstöra vevaxellager då den sannolikt inte är balanserad efter svetsning...

Jag hade inte bytt motor. Det där är ju en lappmoppe, en riktig smygare, och har ingen användning av mer effekt. Ska du åka fort köper du en till maskin! :)
Jag minst inte helt 100 som sagt, har för mej att morfar sa det till mej för flera år sedan. Men ska ta mej en ordentlig titt när jag har möjlighet att ta hem den.

Nää de är ju sant... Får ta å införskaffa en annan med lite mer pulver i. :)
 

Karibo89

Medlem
18 okt 2014
20
0
1
Är det primär- eller sekundärvariatorn som det är mixtrat med?
Dumt att bredda, tjusningen är ju att den är så smal!
Några modifieringar som jag verkligen tycker är lönt är
-Styrhöjare
-Höja dynan
-Bättre fotsteg (större hål, "dubbar")
 
Last edited: