tips till skoterköp.

FreddeL

Välkänd medlem
1 jan 2000
386
0
16
ska kolla på en polaris xc 600-97:a i helgen.
http://www2.blocket.se/view/1555861.htm?l=0&c=1

är det nåt speciellt med ju den skotern man ska kolla upp?
är priset bra? Hur många hk ligger motorn på med trimmpipor som följer med?

önskar seriösa svar.

 
J

Jolle

Kanske 110hk beroende på pipor, om det nu är pipor så ska du kolla upp om det är v-kitt på den, eller bara styvare fjädrar.

#Kolla glapp i variatorn

#Kolla tändningen så den är som den ska

#Komp test om du har tillgång

#Kolla Drivaxel

#kolla oljan i växelhuset

#Kolla efter lekage

#kolla packboxarna/ramlager runt veven och insug (kör den varm ställ den på tomgång spruta sedan på startgas runt packboxarna och insugen höjjer den varven så är nånting av överstående dåligt)

#Kolla efter lekage på bottenpackningen samt toppen

#kör den varm och känn på slangen efter termostaten och kolla att den är lika varm som andra slangar, om den är kall så är termostaten dålig.

#Kolla bussningar på stötdämpare (du ruckar bara på dem hårt om dom rör sig mkt så är bussningarna slut och måste bytas innan du åker på rejäl renovering av dämpare)

#Kolla sprickor i chassiet

#Kolla upp el om du har tillgång till det

#Kolla upp boggiehjul
Lycka till med köpet!

 

FreddeL

Välkänd medlem
1 jan 2000
386
0
16
ojå, tack så hemskt mkt för det svaret. det hade jag inte väntat mig. det var mkt att kolla upp:) det är bara ett problem. när jag ska kolla på nåt begnagnat så förbereder sig man alltid, men det blir alldrig av att man kollar upp de sakerna man säger att man ska kolla. men visst, ska försöka kolla upp det mesta. komptestet kan jag tyvärr inte göra. hur kollar man oljan i transimision? sitter det nån påfyllningsskruv av nåt slag? hur mer exakt ska man kolla variatorn?
måste den ha V-kit om det är trimmpipor?
 
J

Jolle

På dem flesta skotrarna iaf rotax så har man en oljesticka, sen har du ju alltid en nivåplugg, kolla först så att det rinner ut därifrån, annars har killen snålat med oljan, annars har kan du ju bara ta ett litet rör och doppar ner i transmissionen sen om oljan är blek,vattning och klumpig osv då är det ju dax att byta.

Trimmpipor och v-kitt är ett måste, annars får du inte ut kraften ur piporna, dvs mer slit på motorn och den känns som orginal, men det är ju klart v-kitt är ju inte helt nödvändigt, räcker ju med lite styvare fjäder o vikter.

Variatorn kollar du enklast genom att ringa en polarisbutik och fråga hur mkt en XC600as variator ska glappa, sen rycker du ju bara och donar som f-n sen om det glappar mkt så är ju nått dåligt
 

FreddeL

Välkänd medlem
1 jan 2000
386
0
16
Synd att det är lördag. är väl ingen polaris butik som är öppen nu. men ska försöka kolla upp det du sagt iaf.

frågar han om det sittert v-kit eller andra hårdare fjädrar och andra vikter, annars får jag väl ta o byta det själv.


 
J

Jolle

Jo, för att fjädrar o vikter är ju inte så dyrt, rör sig om nån hundralapp, ger nästan lika mkt som v-kitt också. v-kitt är bara "dekalstyling"
 

FreddeL

Välkänd medlem
1 jan 2000
386
0
16
Idag var jag o kollade på den, den såg vldigt fräch ut. inge sprickor eller revor i dyna eller huv. ny 32mm hk matta. trippel pipor samt så r den ombestyckad till de nya piporna.

han hade kompestat den före sommaren.
det vart 9,7 9,8 och 10,3 är det bra?
i variatorn var den helt original. får väl ta o byta fjädrar om jag orkar:)
jag skulle få ta den för 28000kr. är det ett bra pris?

 
J

Jolle

Mjo verkar vara i rätt kurs,
Kompet verkar vara bra.
Fjädrarna måste du byta :p

 

FreddeL

Välkänd medlem
1 jan 2000
386
0
16
>Mjo verkar vara i rätt kurs,
>Kompet verkar vara bra.
>Fjädrarna måste du byta :p


Måste jag byta fjädrarna? är det svårt?

ska jag köpa skotern eller ej?

 

the trasher

Välkänd medlem
1 jan 2000
226
0
16
vill du inte skruva så ska du inte köpa den... bäst att köpa en orginal skoter om du inte "orkar" byta fjädrar :p
 

FreddeL

Välkänd medlem
1 jan 2000
386
0
16
klart jag orkar byta fjädrar, men ÅR det ett måste? jag är nöjd bara skotern går bra, ehöver inte ha ut 100% kraft av motorn. är ju som sagt min andra skoter. om nåt skulle gå sönder så är det klart jag orkar skruva. så allvarigt är det inte.

 
J

Jolle

Man måste väll inte göra nått men det är ju alltid en fördel om du har lite styvarefjädrar i variatorn.
Och nej det är inte svårt.
 

FreddeL

Välkänd medlem
1 jan 2000
386
0
16
ok, vart kan man köpa fjädrar då?

ska nog köpa skotern. ringer på måndag efter att jag tagit ut pengarna o säger att jag ska ha den.

 

FreddeL

Välkänd medlem
1 jan 2000
386
0
16
>ok, vart kan man köpa
>fjädrar då?
>
>ska nog köpa skotern. ringer
>på måndag efter att jag
>tagit ut pengarna o säger
>att jag ska ha den.

En sak till. det jag tyckte var dålit var att styret satt så lågt. kan man höja det på nåt sätt? är det svårt att montera cross styre? vad kostar det?

 

FreddeL

Välkänd medlem
1 jan 2000
386
0
16
jag tror jag inte vill ha den skotern. den hade ju gått 1300 mil och det är ju rätt långt. sen vet jag inte när dom renoverade motorn senaste. och jag vill ju inte lägga ut nå pengar på den i vinter.

funderar på en polaris 600xcr -95 för 26500kr. är det ett bättre köp?
 

FreddeL

Välkänd medlem
1 jan 2000
386
0
16
>Hur mycket får skotern kosta
>då ????

30000kr max.

va tror ni om denna http://www2.blocket.se/view/1602721.htm

är den bättre eller sämmre än en xc600-97?
 

peter1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
46
0
0
Om du ska ha en billig 3-cylindrig polaris , så skulle jag sattsa på en xlt sp i stället mycket bättre boggie (xtra 12) heter den , några nackdelar med polaris 3 cylindriga är att dom är
- tung
- surar lätt ner stifften
- inge vidare klipp i dom utan pipor ovh v-kitt.