TM40 förgasare

firro

Medlem
13 jan 2016
14
0
1
TM40 förgasare
hej!
Jag har nyligen köpt en Lynx sport touring med TM förgasare. har haft lite svårt att få den att gå bra så fick tipset att rengöra förgasaren, såg då att förgasar flänsen var dåliga så nya är beställda :)

När jag rengjort och satt ihop förgasaren igen ser jag att den ena porten öppnar tidigare än den andra. jag har skruvat lös de två ställ skruvarna och tomgångs skruven så att de inte påverkar, men endå så ligger den vänsta lite öppen (se bild). Hur justerar jag till detta? jag kan om jag trycker ovanifrån att få porten och nålen att gå till stängt läge.

Vet nån av er en bra grund inställning för Bland skruven, de två ställ skruvarna?
/Peter​
 

Attachments

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
trottlarna ska inte stänga helt. minns inte exakta måttet hur de ska ligga öppen men sök fram det sen lägger du en borr med samma dimension under trottlarna när du ställer in dom så det blir lika
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.088
887
113
Stora Blåsjön
Om du skruvar upp locket längst upp på båda sidorna så ser du en "ställskruv" på den ena sida som är exentrisk som man kan justera synkningen med.
 

firro

Medlem
13 jan 2016
14
0
1
hej!

Jag hittar ingen ställskruv för att justera detta. kan ni beskriva på bifogad bild var den borde vara? sen har jag tittat i mikunis manual och hittar inte vilken öppning jag borde justera in. vart kan jag hitta infon??

Sen har jag även en fundering kring bild två, det är slagen som är ansluten med returen av kylvatten från cylinderna och går igenom förgasaren, när ska denna vara på?

20160216_182235.gif
20160216_191237.gif
 

Busaberg

Aktiv medlem
1 apr 2010
85
1
8
skogen
hej!

Jag hittar ingen ställskruv för att justera detta. kan ni beskriva på bifogad bild var den borde vara? sen har jag tittat i mikunis manual och hittar inte vilken öppning jag borde justera in. vart kan jag hitta infon??
Sitter på gasreglaget,nedanför tomgångsskruven på dina bilder.
 

firro

Medlem
13 jan 2016
14
0
1
okej!

Kollar jag mikuni manualen så ska det ju vara ACCELERATOR PUMP TUNING http://www.mikuni.com/pdf/hs40_manual.pdf men jag kan ju ha hittat fel maual/misstolkat det hela.

ska skruva på den och se om jag kan få dem i lika läge. Vet du hur mycket trotteln ska vara "grund" öppen?
 

Busaberg

Aktiv medlem
1 apr 2010
85
1
8
skogen
Du har ingen accpump på dina förgasare så det kan du glömma.Finns bara en skruv att välja på där delningen på gasreglaget är mellan förgasarna.
 
Reactions: Dundertobb

firro

Medlem
13 jan 2016
14
0
1
Som jag ser det finns det juster skruv för bränsle sitter på sidan av förgasarna, och sedan har vi två mindre skruvar för utom tomgångs skruven. om den ena nu styr syncen mellan trottlarna vad gör den andra skruven?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Som jag ser det finns det juster skruv för bränsle sitter på sidan av förgasarna, och sedan har vi två mindre skruvar för utom tomgångs skruven. om den ena nu styr syncen mellan trottlarna vad gör den andra skruven?
Ena lilla skruven ställer max öppning av bägge trottlarna om jag inte är senil och den andra är synk. Ställ den så trottlarna precis slickar taket på förgasarnas borr för de är nackdel om trottlarna hissas för högt på full gas. Synkning kan du även göra på full gas när bägge trottlarna slickar taket samtidigt så är de ok.
 

firro

Medlem
13 jan 2016
14
0
1
hej!

Jag har nu justerat trottlarna lika och ställt max öppning på trottlarna, sen har jag justerat in bränsle blandningsskruven helt och sedan 1,5 varv ut. den gick fortfarande fett tycker jag och har justerat in den ytterligare ett varv. om den fortfarande går fett när den är max inskruvad då är det huvudmunstycket jag behöver byta till ett mindre, rätt?


/Peter
 

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
hej!

Jag har nu justerat trottlarna lika och ställt max öppning på trottlarna, sen har jag justerat in bränsle blandningsskruven helt och sedan 1,5 varv ut. den gick fortfarande fett tycker jag och har justerat in den ytterligare ett varv. om den fortfarande går fett när den är max inskruvad då är det huvudmunstycket jag behöver byta till ett mindre, rätt?


/Peter

Dom kan ha bestyckat lågfarten fetare också som var gjort på min för att kompensera läckande trottlar.. 17,5 är org med 1,5 varv ut på bränsleskruvarna


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
Nu då de liks handlar om TM-40 så kan ja passa på å fråga ifall det är någon som vet. Har fått tag på bättre beg förgasare TM-40 då mina bef är i sämre skick. Iallafall spelar slutsiffrorna någon större roll eller har de betydelse. Ex kolla man i brp's sprängskisser så heter min bef förgasare TM40-B322.. Medans den andra som jag har som btw ser exakt identisk ut heter TM40-B247 sedan strax under den texten står det W291.

Någon som har koll?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
Verka att ha nåt med förgasarsetup å göra, nål/munstycken mm mm. Förgasaren är densamma..


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
Kan någon förklara fördelen med öppna filter direkt mot dessa förgasare motför burk? Förutom all plats man får extra då


Skickat från min iPhone med Tapatalk