TNT eller Renegade 550F

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Var förbi på lokala Ski-Doo ÅF:en i dag och hittade två skotrar som jag skulle kunna tänka mig till frugan.

I princip likadana skotrar utrustningsmässigt.

Vad som skiljer är: (TNT/Renegade)
Matta: 305x38/348x41
Drag: Nej/Ja
Stötdämpare: Renoverbara/HPG

Men vilken skulle ni välja?

Stelt

Välkänd medlem
5 nov 2008
1.088
0
16
Luleå
Beror ju på vad den ska användas till. En std renegade tar sig mycket bättre än en mxz när det är ospårat.
Ska den dock användas till att bara köras på led skulle jag säga TNTn.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Renegaden då jag tror tanten uppskattar den mer, stadigare, tryggare maskin, sen är det inte fel att ha en som du kan slänga en kälke bakom också.

Tror att Renegaden liksom Xtrimmarna också håller andrahandsvärdet bättre än en TNT/kortbandare då det bör finnas en större kundgrupp för den på andrahandsmarknaden.

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Det kommer att vara 95% ledkörning men mitt hjärta klappar ändå lite för Renegaden.

Är de renoverbara dämparna bättre (rent komfortmässigt) än vanliga HPG-dämpare?

bost

Välkänd medlem
1 jan 2000
392
0
16
Sävar
Välj Renegaden. Den är mera allround och går även mjukare på leden. Har drag som standard och som Lynxfun skriver även bättre andrahandsvärde den dag den skall säljas eller bytas.

messia

Välkänd medlem
14 dec 2004
146
0
6
umeå
jag måste säga att en 550 fläkt är ju inte kul att köra. men det är verkligen tnt. vätske kyld 600. tnt är lättaste skotern på marknaden. och väldigt rolig och lättkörd. dom går inte att gämföra då det är 2 helt olika motorer. jag hade därimot valt renegaden om den hade en vätska kyld 600 i sig.

E

ejwbegysv

Jag skulle alla dagar på året välja TNT, då endast för motorn 500ss (600cc).. 550f är inte rolig att köra alls,,,

plontas

Välkänd medlem
5 feb 2009
188
0
6
TNT:n är väl också 550f i årets (2010) upplaga, tror de har tagit bort 500ss motorn ut sortimentet.
Mitt val skulle då iallfall vara renegaden.

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
På grund av ekonomin så går gränsen nånstans runt 75 tusen. För dessa pengar får man en ny Renegade/TNT 550F. Ska man ha en 600 så får man hosta upp ~30' till. Visst är det roligare med en 600 men ska jag fram med dom pengarna kan jag lika gärna köpa en 800 eller 1200 för ytterligare 15-30'.

Min initiala tanke var att köpa en beggad (08-09) men jag tycker att dom står för högt i kurs. Blev därför glatt överraskad när jag såg att 550F:en gick att klösa lös för runt 75 papp.

Var även in på YamahaCenter och såg att dom hade Venture MP för 82.900 (oprutat). Kanske det är ett bättre alternativ? Jag menar; fyrtakt, mer(?) hästar, japansk finish...

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Går att ha mycket kul med en 550 fläktis som kanske inte produceras så många mil per år så bränsleförbrukningen spelar mindre roll, sen kommer de framöver att vara populära instegsmaskiner för de yngre för att inte tala om den äkta hälften, för de flesta både män och kvinnor räcker 550 långt kapacitetsmässigt

Tvärsövergården i "the house of the reds" är väl brutto på Xtrimmen runt 85 och med lite vilja kan det gå att komma ned mot din gräns, Hugo i Kalix hade förra veckan bl a en ny Rave 550 f 2009 för 65 tkr och jag skulle tro att det i Boden eller Luleå/Kalix kan gå att göra en bra affär på en ny Xtrim 550 2010 nu före årsskiftet.

Jobbar personligen på att övertyga den andra hälften om nödvändigheten av en andra maskin, inte minst för att 5 åringen ju behöver en om ett par år, i urvalet ligger Xtrim 550 eller Lynx variant av nya Ski Doo tundra som lär komma nästa år o för en andramaskon är det precis som du säger, det är skillnad på 75 och 130 om man vill åka vätskekylt eller Etec .

Apropå Yamaha, har inte föret för dessa varit redan

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Är de renoverbara dämparna bättre (rent komfortmässigt) än vanliga HPG-dämpare?
När det är dags att renovera lär dom vara bättre rent komfortmässigt iaf då du måste byta ut dom som inte går att renovera vilket kan ge dålig komfort i plånboken :)