Tomgång - varvtal & elfel (?) problem på Ski-doo MXZ 800 (ZX)

lonmag

Välkänd medlem
12 jan 2008
188
0
6
Stockholm/Ockelbo/Vännäs
Motorproblem & elfel på Ski-doo MXZ 800 -03 (ZX)

- När jag startar skotern och står på tomgång fungerar "allt" och om jag gasar "lite lätt" så går varvmätaren upp som den skall.

- MEN om jag gasar lite mer så ökar varvtalen ordentligt och hänger kvar på höga varv och går inte tillbaka till tomgång!!!

- I samband med att den går upp på höga varv så "slår"/rör sig varv & hastighetsmätarna regelbundet ett kvarts varv upp & sedan ner igen. Dvs varken hastighets eller varvräknare fungerar.

Ytterligare info:


- Har monterat ny styrhöjare + styrhöjarförlängning samt xenon.... Kan det ha inverkan? Har testat koppla in /ur xenon, men det gör ingen skillnad.....


- Batteriet laddar ev. inte som det skall . Var nere på 8-9 volt. så jag laddade det med bättre CTEK laddare. Fungerade bra någon timme men sedan nere på 10,4 volt. Batteriet kan ha fått 1-2 kortslutningar och därför misstänker jahg att det kanske bör bytas? Tomgånsgproblement är dock Detsamma....

- Har trots problem kört puder tre dagar. Dock började motorn gå lite ojämt idag... Den liksom "hickar till" vid varvtal nära tomgång.

Frågor

1. Varför går skotern upp och "hänger kvar" på ett högt varvtal när jag "gasar till" från normal tomgång?

2. Varför blir mätarna "knäppa" när varvtalet ökar?

3. Kan båda ovanstående bero på förlängningen eller kan någon elektronik gått sönder - isåfalll va
.

- När vi kom hem mätte vi spänningen på batteriet som då var ca 9 Volt. Även när skotern var på gång.

- Provade med annat (fulladdat) batteri då fungerade lamporna igen (dock ej halv/helljus) men fortfarande var mätarna (samma som förut) "tokiga".
 
Last edited:

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Voltregulatorn kanske? Har varit med om att det laddat både mer och mindre om den varit trasig. Kolla först att den sitter som den ska så den får jord och att kablarna är hela.
 

lonmag

Välkänd medlem
12 jan 2008
188
0
6
Stockholm/Ockelbo/Vännäs
Laddat batteriet igen inatt. 12,9 V spänning. Slår vad om att det inte kommer att "hålla" hela dagen Kan hela problemet vara att batteriet inte laddas korrekt? Vilken /vilka orsaker kan det finnas till detta? Vet inte hur en Voltregulator fungerar - men kan den vara problemet?
 

lonmag

Välkänd medlem
12 jan 2008
188
0
6
Stockholm/Ockelbo/Vännäs
Sanslöst !

När man redan tyckte att det var nog med (el)problem så kokade motorn plötsligt idag.

Det tog ungefär 5 sekunder men vit ångfontän från stystammen och sedan stannade skotern på 2 sekunder. Slet upp huven och kylningen gick väl ganska snabbt eftersom det var -27 grader.

Väntade....

Testade att dra i snöret eftersom att inte elen fungerade (laddat ur ...) och det satt fast.

f-n...

...Väntade 10 minuter till....


...Drog i snöret igen .. och det lossnade..


Förhoppningsvis har det klarat sig!??

Fast man kanske borde skruva upp och se efter? Frågan är bara varför den så snabbt blev överhettat ?

Hade kollat flera gånger på mätaren eftersom jag körde någon km på väg (med isrivare). Har ju gjort det förut utan problem men nu blev den ju bara helt överhettat direkt.


Hänger detta och elen ihop eller är det bara en slump?
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Xenon har ju en tendens att störa känslig elektronik - Och jag antar att MPMA hör till avdelningen känslig elektronik. Om den styr så pass mycket så att alla dina problem skulle uppstå om den tog skada av xenonsatsen kan jag däremot inte svara på.

Jag råkar veta att det finns olika sätt att motståndsmäta MPMAn enligt servicemanualerna som aukt. verkstäder har för att få reda på om den är trasig.

För det sitter väl MPMA på 03orna?
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Xenon har ju en tendens att störa känslig elektronik - Och jag antar att MPMA hör till avdelningen känslig elektronik. Om den styr så pass mycket så att alla dina problem skulle uppstå om den tog skada av xenonsatsen kan jag däremot inte svara på.

Jag råkar veta att det finns olika sätt att motståndsmäta MPMAn enligt servicemanualerna som aukt. verkstäder har för att få reda på om den är trasig.

För det sitter väl MPMA på 03orna?

du menar inte mpem boxen ? alltså styrboxen ?
 

lonmag

Välkänd medlem
12 jan 2008
188
0
6
Stockholm/Ockelbo/Vännäs
Xenon har ju en tendens att störa känslig elektronik - Och jag antar att MPMA hör till avdelningen känslig elektronik. Om den styr så pass mycket så att alla dina problem skulle uppstå om den tog skada av xenonsatsen kan jag däremot inte svara på.

Jag råkar veta att det finns olika sätt att motståndsmäta MPMAn enligt servicemanualerna som aukt. verkstäder har för att få reda på om den är trasig.

För det sitter väl MPMA på 03orna?
Vad är MPMA? Har inte stött på ordet förr.
 

lonmag

Välkänd medlem
12 jan 2008
188
0
6
Stockholm/Ockelbo/Vännäs
Fullt upp i veckan men imorgon eller tisdag blir dags att kolla/laga skotern...

1. Kolla status på motorn efter varmnypningen - Att Kolvar, kolvringar etc. verkar OK.

==> Om det verkar OK (OK Diameter på kolvar + kolvringar = OK) skall jag ändå byta något i säkerhetssyfte? Iåsfall vad? BRP original / Sno Pro /Kimpex /Wiseco eller Cudney? Är det bara att "stoppa in de nya" (har aldrig bytt förr).

Är det något mer som bör kollas i motorn (alltså utanför kolvar/ringar) när jag ändå är igång?

==> Motorn kokade ju väldigt "snabbt" som det kändes, trots att det fanns kylvatten etc. Körde i och för sig på väg ca 10 minuter i -26 men det känns konstigt att det blev för varm av det. Det var ju INGEN förvarning. Det rök och sedan gick den ner i varv 2-3 sekunder och sedan var det ju stopp som sagt.

I vilken ordning / vilka saker skall jag börja felsöka? - Vill ju inte att det händer igen.



2. Så fort motorn är OK blir det felsökning av elen. Kommer att kolla MPEM, Voltregulatorn bl.a.



Blir en tuff utmaning :hmmmm: eftersom jag nomalt inte meckat med skotern - håll tummarna.
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Du, det där såg då verkligen inte bra ut.
Hoppas det inte blir allt för stora kostnader!
 

lonmag

Välkänd medlem
12 jan 2008
188
0
6
Stockholm/Ockelbo/Vännäs
Sv: Motorproblem & elfel på Ski-doo MXZ 800 -03 (ZX)

- När jag startar skotern och står på tomgång fungerar "allt" och om jag gasar "lite lätt" så går varvmätaren upp som den skall.

- MEN om jag gasar lite mer så ökar varvtalen ordentligt och hänger kvar på höga varv och går inte tillbaka till tomgång!!!

- I samband med att den går upp på höga varv så "slår"/rör sig varv & hastighetsmätarna regelbundet ett kvarts varv upp & sedan ner igen. Dvs varken hastighets eller varvräknare fungerar.

Ytterligare info:


- Har monterat ny styrhöjare + styrhöjarförlängning samt xenon.... Kan det ha inverkan? Har testat koppla in /ur xenon, men det gör ingen skillnad.....


- Batteriet laddar ev. inte som det skall . Var nere på 8-9 volt. så jag laddade det med bättre CTEK laddare. Fungerade bra någon timme men sedan nere på 10,4 volt. Batteriet kan ha fått 1-2 kortslutningar och därför misstänker jahg att det kanske bör bytas? Tomgånsgproblement är dock Detsamma....

- Har trots problem kört puder tre dagar. Dock började motorn gå lite ojämt idag... Den liksom "hickar till" vid varvtal nära tomgång.

Frågor

1. Varför går skotern upp och "hänger kvar" på ett högt varvtal när jag "gasar till" från normal tomgång?

2. Varför blir mätarna "knäppa" när varvtalet ökar?

3. Kan båda ovanstående bero på förlängningen eller kan någon elektronik gått sönder - isåfalll va
.

- När vi kom hem mätte vi spänningen på batteriet som då var ca 9 Volt. Även när skotern var på gång.

- Provade med annat (fulladdat) batteri då fungerade lamporna igen (dock ej halv/helljus) men fortfarande var mätarna (samma som förut) "tokiga".

Feedback



1. Efter motorrenovering inklusive rengöring av förgasare och inställning av "allt" så är detta inget problem längre. Alltså inställningar "by-the-book" ;)

2 . Jag skrev "I samband med att den går upp på höga varv så "slår"/rör sig varv & hastighetsmätarna regelbundet ett kvarts varv upp & sedan ner igen. Dvs varken hastighets eller varvräknare fungerar.

Letat efter jordfel, kollat voltregulatorn och reläet (Det som sitter brevid säkringarna på höger sida ovanför batteriet).

Enligt mätningar skulle reläet fungera MEN eftersom jag inte hittade något fel så bytte jag reläet ändå. Och nu verkar (!) det fungera. Troligtvis var det oxidation i 12V reläet, något som sällan/aldrig förekommer i 24 V relän. (har jag lärt mig nu) .



3. Nej - verkar inte så.


Kvar...
Fortfarande vet jag dock inte om det är laddproblem med batteriet alt. dåligt batteri.