Motorproblem & elfel på Ski-doo MXZ 800 -03 (ZX)
- När jag startar skotern och står på tomgång fungerar "allt" och om jag gasar "lite lätt" så går varvmätaren upp som den skall.
- MEN om jag gasar lite mer så ökar varvtalen ordentligt och hänger kvar på höga varv och går inte tillbaka till tomgång!!!
- I samband med att den går upp på höga varv så "slår"/rör sig varv & hastighetsmätarna regelbundet ett kvarts varv upp & sedan ner igen. Dvs varken hastighets eller varvräknare fungerar.
Ytterligare info:
- Har monterat ny styrhöjare + styrhöjarförlängning samt xenon.... Kan det ha inverkan? Har testat koppla in /ur xenon, men det gör ingen skillnad.....
- Batteriet laddar ev. inte som det skall . Var nere på 8-9 volt. så jag laddade det med bättre CTEK laddare. Fungerade bra någon timme men sedan nere på 10,4 volt. Batteriet kan ha fått 1-2 kortslutningar och därför misstänker jahg att det kanske bör bytas? Tomgånsgproblement är dock Detsamma....
- Har trots problem kört puder tre dagar. Dock började motorn gå lite ojämt idag... Den liksom "hickar till" vid varvtal nära tomgång.
Frågor
1. Varför går skotern upp och "hänger kvar" på ett högt varvtal när jag "gasar till" från normal tomgång?
2. Varför blir mätarna "knäppa" när varvtalet ökar?
3. Kan båda ovanstående bero på förlängningen eller kan någon elektronik gått sönder - isåfalll va
.
- När vi kom hem mätte vi spänningen på batteriet som då var ca 9 Volt. Även när skotern var på gång.
- Provade med annat (fulladdat) batteri då fungerade lamporna igen (dock ej halv/helljus) men fortfarande var mätarna (samma som förut) "tokiga".
- När jag startar skotern och står på tomgång fungerar "allt" och om jag gasar "lite lätt" så går varvmätaren upp som den skall.
- MEN om jag gasar lite mer så ökar varvtalen ordentligt och hänger kvar på höga varv och går inte tillbaka till tomgång!!!
- I samband med att den går upp på höga varv så "slår"/rör sig varv & hastighetsmätarna regelbundet ett kvarts varv upp & sedan ner igen. Dvs varken hastighets eller varvräknare fungerar.
Ytterligare info:
- Har monterat ny styrhöjare + styrhöjarförlängning samt xenon.... Kan det ha inverkan? Har testat koppla in /ur xenon, men det gör ingen skillnad.....
- Batteriet laddar ev. inte som det skall . Var nere på 8-9 volt. så jag laddade det med bättre CTEK laddare. Fungerade bra någon timme men sedan nere på 10,4 volt. Batteriet kan ha fått 1-2 kortslutningar och därför misstänker jahg att det kanske bör bytas? Tomgånsgproblement är dock Detsamma....
- Har trots problem kört puder tre dagar. Dock började motorn gå lite ojämt idag... Den liksom "hickar till" vid varvtal nära tomgång.
Frågor
1. Varför går skotern upp och "hänger kvar" på ett högt varvtal när jag "gasar till" från normal tomgång?
2. Varför blir mätarna "knäppa" när varvtalet ökar?
3. Kan båda ovanstående bero på förlängningen eller kan någon elektronik gått sönder - isåfalll va
.
- När vi kom hem mätte vi spänningen på batteriet som då var ca 9 Volt. Även när skotern var på gång.
- Provade med annat (fulladdat) batteri då fungerade lamporna igen (dock ej halv/helljus) men fortfarande var mätarna (samma som förut) "tokiga".
Last edited: