Tomgångsproblem Lynx

Phazer 1990

Aktiv medlem
3 nov 2017
68
3
8
Hej
Startade upp skoter igår för säsongen
Gäller en Lynx Supertouring 500 från 2002

Märkte den har väldigt låg tomgång , sen pendlar varven en del .
Väldigt seg acceleration
Använder jag halv choke när den är varm , får den stabil tomgång .
På höga varv när jag kör i hög hastighet , går den bra.
Såg att förgasarfläns på ena gasaren var lite sprucket , men ingen spricka helt igenom gummit , men ska byta bägge ändå .

vad kan fela ?
den gick perfekt när jag ställde undan den i våras .
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Förmodligen gammalt bränsle och/eller kondensvatten i förgasarna som ställer till det. Upp med förgasarna och rengör
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Byt inte insugen för då måste du köpa svindyra org gummin för pirat håller bara 1 år!
Limma sprickorna med loctite limmet jag länkar till med så håller de skotern ut.Tvätta först ytan med sprit eller bräklen eller likn och rugga upp ytan med en stålborste på borrmaskin eller slipa med 80-120 korn sandpapper. De rinner lätt så limma i flera omgångar. De torkar snabbast i lite fuktig miljö man kan spruta på lite vatten utanpå limmet om de tar för lång tid att härda. De tar flera dagar in nan de är fullt ut härdat men såfort de slutat rinna kan du köra iom att de inte är hål rakt igenom.
Ang felet så sitter lågfartsmu styckena igen så ta lös dem och piprensa dem med någ smal ståltråd typ från stålborschte elle veckad koppartråd från elkabel. Vedcken på tråden gör att du kan såga loss skiten bättre.Men du rensar även huvudmunstycken och ser till att flotörnålsätet är rent och tätar bra.
 

Phazer 1990

Aktiv medlem
3 nov 2017
68
3
8
Tack för svar
Misstänkte också skit i gasarna.
ska lös me dem , och rengöra .
Beställer alltid original gummin , 1300kr- st
 

Phazer 1990

Aktiv medlem
3 nov 2017
68
3
8
Hur kan man säkerställa att de inte är toppackning som läker ? Finns inget glykolläckage
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Hur kan man säkerställa att de inte är toppackning som läker ? Finns inget glykolläckage
Då brukar de trycka ut vatten genom kylarlockets trycksatta tätning och då syns det bla att nivån blir låg. Man känner även söt lukt. Motorn brukar inte få stölrningar om de läcker lite heller.
I detta fall är de solklart skit i lågfartsmunstyckena.
 

Phazer 1990

Aktiv medlem
3 nov 2017
68
3
8
Har då haft upp gasarna . Lågfartsmunstyckena var öppna och rena . Blåste dem , och körde igenom tunn koppartråd
Men de va inte igensatta
Får felsöka mera då
Alt att felet är gammal bränsle med vatten i.
Vad annars kan fela ?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Aj f de va synd de va öppna men man kan snabbt missa skräp som ramlar ur när man tar lös dem. Men då tror jag so m du är inne på vattendroppar som lagt sig i lågfartsmunstyckena de är väldigt vanlig vid första start för säsongen. Jag är osäker på om dina förgasare har bränskleskruv men om den har det skruva ut dem helt och blås däri också. Passa så inte fjädern och troligen en ynkedo mlig brick och oring försvinner bara! Räkna hur många varv utskruvad de är innan du lossar dem!
Om maskinen stod ute med lite soppa i tanken så kan de ha blivid kondensvatten i tanken. De kan ställa till med likn problem men även ett mer jiobbigt fel vattendroppar i bränslepum. Men då ska den inte gå på full gas om ded är vatten i pumpens membran.Gammal soppa utan vatten är inget som stör motorn förrens efter minst 3-4 år ståendes även utomhus såvida inte stått i stekhet sol.
 

Phazer 1990

Aktiv medlem
3 nov 2017
68
3
8
Har ni bra tips på få bort vattnet ?
gasarna rengjorda
Sugit upp allt bränsle i tanken . Är de bara fylla på nytt bränsle .
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Har ni bra tips på få bort vattnet ?
gasarna rengjorda
Sugit upp allt bränsle i tanken . Är de bara fylla på nytt bränsle .
Om du tankar 95 okt så är de uppimot 10 procent etanol och etanolen transporterar ut vattnet dä rav att inga bilar/hojar skotrar får isproppar numera . Kör annars 98 okt i mesta möljiga mån för den har max 5% etanom och de är bättre för att oljefilmen inte ska tvättas bort samt att den har högre okt.
Förr när soppan inte hade etanol i sig så sopade man i rödsprit för att få ut vatten och lösa isproppar i förgasate.
Så med det sagt sopa i nytt 95 0kt bränsle och be en bön att inte soppapumpen och lågfartarna får vattendroppar av den gamla soppan som ligger kvar i ledningar och pump. Om den fortfarande dummar sig så skulle jag prova rikta en kupevärmare mot förgasarnas bottendel i någon dag dager för de kan torka upp vattendroppar i munstycken om man hatr tur.
Om de är vatten i bränslepump så är de värre för då brukar man bli tvungen dela pumpen och manuellt torka blåsa rent membranen.