Toms powder wedge

leroy

Välkänd medlem
1 jan 2000
447
12
18
Har inte provat men beställt ett set,han verkar bra att ha o göra med tom.
 

jockmus

Välkänd medlem
6 dec 2012
290
1
16
Kiruna
Kör med såna. Märker kanske en liten skillnad på 146an... satte på dom när det bottenlösa föret var slut.
 

Okeido

Aktiv medlem
15 mar 2009
84
0
6
XM boggien flyter bättre på snön enligt diskussionerna på dootalk.com med dessa installerade. Skotern skall inte gräva ned sig lika mycket när man kör teknisk körning bland träd och branter i mjuksnö.

Förenklat samt som jag har förstått foruminläggen.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.608
93
48
Örnsköldsvik
Det ska väl på något vis ge bättre (flackare) attackvinkel när man gasar som jag förstått det. Ska förhindra att mattan "buktar ut sig" när man gasar. Eller nå sånt. :p
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Teoretiskt så skall klossarna göra att attackvinkelt under belastning blir flackare, att inte mattan ska bukta innåt mot skenorna som på XMen har en rätt brant vinkel längst fram. Detta gör att den dynamiska attackvinkeln blir flackare och skall således göra att den lättare kliver upp ur snön.

Om de enbart gör en placeboeffekt eller om de faktiskt hjälper törs jag inte svara på. Men folk säger att det blir till de bättre. Toms verkar iaf vara en duktig filur och har mycke annat som är bra, tex Toms Evolution air boggie.
 

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Jag satte antistabhjul från boondockern och placerade dom så att dom håller emot mattan längre fram, så det skulle bli som wedgen. Men lösfluffet var slut då, så får väl utvärdera nu till vintern.