Topp fundering

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Hur räknar man ut komp. förhållande? Jag har koll på squishen (klämspalt?) och volymen (cc) Vad mer behöver man veta och vart går gränserna? Skotern ifråga är en viper med 780 borr och varvar ca 9000-9200

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Citerar mig själv från en annan tråd, ber om ursäkt för text som inte hör ihop med din tråd...

Gör som Boost skrev en bit upp: "Du lär ha högt kompförhållande nu också får vi anta. Vore bra att veta vad det ligger på nu. Mät med topp monterad på komplett motor och i med olja ,det är enda säkra måttet."

Skruva dit toppen, snurra motorn tills du har en av kolvarna i ABSOLUT toppläge, kolla att kolven är i högsta läget med hjälp av indikatorklocka i tändstiftshålet!
Se till att motorn står med tändtiftshålet rakt uppåt. Sen slår du i olja i tändstiftshålet ur ett väldigt exakt millilitermått tills du har olja precis upp till övre kant av tändstiftshålet.

EXAKT hur mycket har du hällt i? Återkom med resultatet.

Se till att montera ihop med rätt toppackning osv innan mätning, så att inga förutsättningar förändras tills det är dags för "the real deal".

Här kan du kolla hur man gör: http://www.stahlmotor.se/Teknik/Kompression/kompression.html

Vad har du för borr och slaglängd? Då du har dom siffrorna är resten enkel matematik enligt formeln högst upp på sidan jag länkade till.
ps, dra bort 2 cl av förbränningsutrymmets volym för tändstiftet.

Last edited:

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Det där får jag ju bara ut volymen av. Jag menar kompförhållandet. Jag har mätt upp volymen på toppen löst med hjälp av vatten. Det som fattas mot kolv i verklighet kan jag väl korrigera med hjälp av squishmåttet? I mitt fall var det tokhögt, 1.9mm

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.291
1.114
113
Stora Blåsjön
uppmätt volym i förbränningsrummet tex 32cc
Cylindervolym i mitt fall 398cc

398/32=12.44

och där har du kompförhållandet alltså 12.44:1

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Tack. Så i mitt fall, nu vet jag inte exakt kubik men låt säga att det är exakt 780 då har jag 260cc per cylinder. Mitt förbränningsrum har volymen 25.3cc
260/25.3=10.27

Sen tillkommer då "spelet" mellan kolv och topp som i mitt fall är 1.9mm vid cylinderkanten. Måste finnas en del att hämta här?

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.291
1.114
113
Stora Blåsjön
Vad toppens förbränningsrum har för volym löst är nästan ointressant.
För jag antar tex kolven inte är helt plan heller? Därför är det bäst att mäta med olja och toppen monterad och kolven i tdc.
Först då får du ut vad du har för volym som går att räkna på...
Men 1.9mm är löjligt mycket på en så liten cylindervolym.

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Har även fått hjälp på TY och om jag räknar om mina 1.9mm blir det 0.074 inc. Är ett par stycken som säger att jag kan gå ner till 0.050-0.055 utan problem

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Förstår vad du menar men cc volymen blir ju inte mindre av att mäta den korrekt så att säga, utan den kommer ju bli ännu större. Och vad jag förstår så blir kompförhållandet ännu mindre i verkligheten än vad jag gav som exempel. Det borde ju kunna höjas ganska mycket

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.291
1.114
113
Stora Blåsjön
Men för att veta hur mycket du kan höja så MÅSTE du veta vad du har nu. 1.3mm går nog andelens utmärk i vilket fall men vill du kunna hämta mer från toppen så det bara att börja mäta!