Trögstartad

Eda

Aktiv medlem
10 dec 2009
78
0
6
Hej å hå! Har sökt och sökt men kommer inte på mer fraser att söka på nu så jag lägger upp frågan här. Som ni andra skoterfantaster kanske har märkt så har snön kommit till oss med!

Jag åkte hem efter jobbet igår till min mor och far där jag har nyinköpta skotern parkerad. För jag var så otroligt sugen att köra! Men när jag ställde mig och skulle dra igång den så fick jag dra och dra och dra innan jag ens fick nån gnista. Sen när jag väl fick igång den så gick den lite svajjigt på tomgången men med choken utdragen så kunde den stå och gå av sig själv. Jag lät den stå en par minuter men slutade aldrig att blåryka och när jag skulle till och åka iväg så dog den flera gånger och var trögstartad. Och när jag väl kom ut på lägdan och körde så var den slö som fanken och brölade mest..

Det konstiga var att när farsgubben lastade av den hemma och körde iväg och parkerade den så sa han att den gick som den skulle.. Kan det ha att göra med att lillebror har stått och tokdragit under tiden jag inte varit hemma och inte fått igång den. Och att det har lagt sig bensin/olja kvar i förgasaren eller dylikt så att den helt enkelt surat ner sig och totalt korkat ihop sig? Något förslag på åtgärd för detta?

Jag vet att jag skrev en hel novell nu, men är lite störande när man sätter sig och åker 25mil för att köra skoter en timme. Sen får man stå och dra i 45minuter och sen varmköra i en kvart.. Huvva! nu har jag låst in skotern så ingen kommer åt den :)

Tacksam för svar!
 

Trices

Välkänd medlem
18 mar 2009
973
0
16
32
Plats
Rengör förgasare, kolla efter tjuvluft, kolla stiften och återkom :)

Vad är det för skoter?
 

Eda

Aktiv medlem
10 dec 2009
78
0
6
Okej ska prova blåsa rent den! Mxz 600 x -02. 420 mil på mätaren och den verkar vara i relativt fint skick.. så..
 

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Mina brukar också vara tröga i början men när det gått nån liter bensin genom systemet brukar det fungera som det ska igen
 

petrus_j

Välkänd medlem
14 feb 2005
178
0
16
ställdalen
min Rave 550 -09 blev det samma symptom på. Går inte på tomgång men med choken ute går den.Tankade ny bensin o hällde i nått medel som skulle "rengöra". Vart väl lite bättre men inte bra :Cry: någon som har förslag på nått bra "rengöringsmedel" o hälla tanken? Det bästa är väl att rengöra förgasarna, men det ser väldigt trångt ut.....