Då rättar jag dig direkt, om man ska transportera värdeberänad mängd ska man ha:
Utbildning enligt kraven i del 1.3 dvs. en allmän, funktionsspecifik och säkerhetsinriktad utbildning
Mer än värdebräknad mängd så gäller ADR fullt ut dvs. du måste ha ett ADR godkänt fordon.
Säger det en gång till läs detta
http://www.lycksele.se/upload/Dokument/Räddningstjänsten/Bensintransport.pdf
Där står allt man behöver veta
Problemet med regelverket som rör ADR-transport av farligt gods har tydligen tolkas på skilda sätt tidigare i vart fall.
Polisen kan ha sin tolkning, ADR-inspektörer (Räddningsverket) en annan och slutligen är det åklagaren som beslutar om att driva ett eventuellt rättsfall till domstol.
Har själv en kompis som blev stoppad av polisen när han hade en plastfarmare med diesel på släpet. Det var vid en stor trafikrazzia med både polis, bilinspektörer (Vägverket) och en ADR-inspektör.
Polisen menade att han körde olagligt, när han körde med en så stor mängd diesel på släpet (jag tror att det var 800 liter). ADR-inspektören lade sig i diskussionen och sa att om transporeten var för eget bruk, vilket den var, så var den helt laglig.
Polisen påstod dock fortfarande att transporten i högsta grad var olaglig.
ADR-killen uppmanade då min kompis att inte skriva på några böter och istället driva saken till domstol. Polismannen vart helt vansinnig. Men ADR-killen lämnade även sitt telefonnummer och uppmanade kompisen att ringa han, när åklagaren hörde av sig.
Det gick några veckor, innan åklagaren brevledes hörde av sig. Han tog då kontakt med ADR-inspektören, som ville ha en kopia av brevet, vilket han fick.
Det gick sedan ytterliggare några veckor, innan det kom ett nytt brev från åklagaren, där det stod att målet var nerlagt.
Detta hände för ca. 10 år sedan, regelverket kan mycket väl ha ändrats/tolkas annorlunda idag, så jag påstår inte att det är fullt lagligt att idag transportera 1000 poäng helt fritt, för jag vet inte.
Men jag påstår däremot att ADR-regelverket har tolkats helt olika av polis och räddningsverket (den myndighet som har hand om saken) tidigare, och kanske att det fortfarande råder tveksamheter.