trasig cylinder efter kolvbyte

Norestrand

Aktiv medlem
20 nov 2013
90
0
6
Borlänge
För nån vecka sen rasade.min Arctic cat snopro 600 -09
Det var en av kolvarna som gick sönder, tog sedan isär motorn och tvätta och gjorde allt enligt konstens alla regler.

Hittade ingen direkt orsak till raset så antog att det var allmänt dåliga kolvar. Så köpte nya och stoppade i, och ungefär 2 Mil senare vart det ras igen fast denna gång har en kolvring gått i en avgasport som sedan resulterade i att även cylinder blev skrot.

Nån som vart med om liknande eller kan veta vad det är som orsakar raset?
Var inga fel på cylinder innan jag satt ihop den vad jag kunde se.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
Vilket kolvmärke satt du i? Lossnade en ringstopp så ringens gap åkte runt till utblåset och slog i där?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
Varmkörde du överdrivet länge innan du drog iväg? Wössner och wiseco är ju smidda så man får inte stressa motorn lilla minsta innan vattentempen är + 40-50c dvs termostaten måste ha öppnat innan man rör gasen! De måste stå på tomg i minst 5min innan man törs krypa i väg och efetr ca 7-10min kan man dra full mutter.
Vid inkörning av kolvar och speciellt smidda bör man starta upp motorn flera korta stunder med avkylning i mellan. Man gör så för att kolven inte ska hinna värmas upp till full dim typ kör in den kall några ggr. Man har motorn igång bara ca 30 sek åt gången i minst 5 starter.

Annars låter det som bränsleproblem dvs för lite soppa så den spikat vid utblås. Om den har blästerliknande märken vid utblås är det soppabrist.
 

Norestrand

Aktiv medlem
20 nov 2013
90
0
6
Borlänge
Vhar vart noga med varmkörning, ser inte ut som den spikat heller, men lär nog dubbelkolla om den verkligen får soppa men det är bara ena cylindern jag haft problem med hela tiden.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
Har du testat om packboxarna på vevaxeln är tät med startgas? Du måste även kolla insugen att dem är tät med startgas.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
Ok men gör en startgas test innan du drariväg med nya kolvar. Du får gå igenom förgasarna igen och kolla att bränslepumpen sprutar skvättvist när du drar i starten. De ska pumpa ut skvättar på närma 1 decimeter vid varje varv motorn gör.
 

Norestrand

Aktiv medlem
20 nov 2013
90
0
6
Borlänge
Har provat med startgas, och märker inga läckage.
har provat med pumpen men den är vacumstyrd så rinner bara lite lätt när man rycker, antar att det inte blir nå vakum förens man fått igång den då den tar vakum från blocket.
Förgasarna rengjorda och även justerat upp nålarna lite nu.


Nu går det att köra skotern med en gammal kolv och en cylinder med en reva i så skiljer ca 2kg i komp på cyllarna. Frågan är om det är skadligt och köra så tills jag fått ny cylinder å kolv?


Går förövrigt jättebra både på höga å låga varv.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
Du kan tuta o köra och har du ingen tut så kör ändå ingen fara. Bränslepumpen ska småskvätta ut stötvist om man drar ganska hårt. ca 5-10cm ut från slangen i vågrätt läge bör det svätta.

Om bränslepumpen ger för lite flöde märker du det vid en längre fullgas repa då tappar den ork när någon av flotörhusen går torr. Det kan lika gärna bli en skuren cylinder så det är bäst man är snabb att slå av om man känner lilla minsta tvekning.