Trasig helix, teamvariator pro x2 700 -04

7 mar 2011
38
0
1
Västerås
Hej, ny här på forumet och även ny skoterägare sen i onsdags.

Igår började skotern dra dåligt, bara varvade och gick frammåt som en ockelbo... Variatorer och rem va kokheta, när jag hade på lite snö bara fräste det.

Väl hemma konstaterade jag att det skramlade det ifrån sekundärvariatorn, tog isär den och såg att rullarna som löper i helixen hade gått sönder i 2 bitar.

Som ni ser på bilderna så blev helixen skadad, eftersom detta va en helix med 2 lägen så monterade jag ihop den i det andra läget... Antar att det är annan vinkel på den bara?


Vanligt att det blir såhär? Och varför kan det ha blivit såhär, kommer det hända igen?

Toppfarten verkar ligga runt 120-130 km/h på mätaren, detta kört på ett fält med ca 3-4 dm snö, är det som det ska eller är det nå mer knas med variatorerna?







Tack på förhand

/Niklas Eliasson
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.478
384
83
Malå/Adak
Teamvariator med backhelix är inte kompatibelt med för höga ingreppsvarv, då går rullarna sönder. Många som krashade rullar på den tiden det begav sej.

Dom flesta har dessutom fått gå ifrån helixar med dubbla ramper för att helixarna inte heller höll när dom hade backurtagen.
 
7 mar 2011
38
0
1
Västerås
Med dubbla ramper menar du att man kan montera den i 2 olika lägen eller att det är en liten ramp på motstående sida(som används när man backar?)?

Hur kommer man ifrån detta problem? Är det endast vid växling från fram och back när det klickar till lite extra som det är skadligt eller hela tiden när man slår på gas och kör framåt, när den börjar driva så att säga?

Nya rullar och brickor gick på 960 kr, är det enda alternativet att byta sekundärvariator, eller bara helixen för att helt eliminera att detta händer igen?

Förklara gärna lite för en som inte förstår sig på detta så bra ännu.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Kolla vad det står för siffror på helixen, nya rullar och brickor behövs.
Du har 2st olika spår på helixen så du kan köra på det andra spåret som är helt om det inte skiljer så mycket mellan dom så kommer du inte märka någon större skillnad. Annars har jag ett kors komplett med rullar och allt i fint skick för 500kr inkl frakt.
 

Twin_power

Välkänd medlem
1 jan 2000
296
0
16
Ånge
Jag tror att dina rullar är slut. därav att de gått sönder :) . skotern är faktiskt 8 år gammal.
Montera dit nya rullar och den håller 8 år till.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.478
384
83
Malå/Adak
Vad som händer med dom där är att om det monteras variatorpryttlar som ger inslagsvarv närmare 5000 varv så kommer inte rullarna att hålla i en Team med back-helix. Det kollades, stöttes och blöttes till max när dessa variatorer dök up, (och flera polare fick byta grejer i sina efter att ha mixtrat med sina inslagsvarv). Vad som händer är att rullarna slås sönder när dom slår mellan ändlägenanär man tar på gasen efter en inbromsning.

Sen så gick väldigt många helixar med dubbla ramper sönder i samma veva, även det i bara varianterna med back, Så Team slutade ganska fort att tillverka backhelixar med dubbla ramper. Helixar utan backramp finns även av senare datum med dubbla ramper och där har det mig veterligen aldrig varit några problem.
 

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
inte har team slutat tillverka dubbla ramper med backspår. Alla helixar till tss-98 har däremot slutats tillverkas för det är en föråldrad variator.
Till team TSS-04 finns det väldigt gott om helixar med dubbla spår för elback.
 
7 mar 2011
38
0
1
Västerås
Okej... Vad är lösningen? Finns det helixar som är förbättrade utan backrampen men funkar att backa med ändå?

Finns det förstärkta rullar att köpa?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.478
384
83
Malå/Adak
Jag är tämligen säker på att Team övergav dubbelhelixar för back på den tiden vi körde proX 2/XR, dvs när dom kom ut, men det var väl 98:an på den tiden. Vet flera som fick ut nya enkelrampshelixar till sina Team när dom "dubbla" pajade. (nej XRen hade inte back std)

Hursomhelst så är det väl tämligen OT i detta sammanhanget. Köp nya rullar och montera tillbaks helixen på den hala rampen och prova. Se till att inte inslagsvarven är för höga för då ryker rullarna igen.