Hej! jag har en rotax 440 motor på min rajd 60 -76. motorn ligger just nu på 40 hp (orginal) hur kan jag enkelt trimma den så jag får upp den lite mer?
Jag hoppas verkligen inte du portar den själv, kommer sluta riktigt illa om du inte har kunskapen som krävs.
Plana toppen går väl att göra själv, blir det för mycket där är det lätt åtgärdat med en extra packning.
plana toppen kan du göra själv men blir ett arbete som tar tid o inte är så roligt.
du måste ha en RIKTIGT plan yta som du sätter fast sandpapper på.. sen snurrar du runt toppen på sandpappret (måste täcka hela ytan av toppen hela tiden). och sen måste du kunna mäta hur mkt du har planat, så du inte planar för lite eller för mkt.
igentligen ska man först mäta komp o sqiush förhållandet innan man planar toppen.
men sätter du en 1 mm tjockare block packning kan du ju plana toppen 1mm utan att den skulle börja spika (själv antända) eller nått annat. men då får du inge mera komp men värre portar istället.
det hära gör du på egen fri vilja, går nått åt helvete skyll inte på mig bara =p