trimmning.

flodde

Välkänd medlem
28 aug 2007
298
0
16
nyland
Hej! jag har en rotax 440 motor på min rajd 60 -76. motorn ligger just nu på 40 hp (orginal) hur kan jag enkelt trimma den så jag får upp den lite mer?

MVH
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Ganska enkelt, 2-takts motorer är ju ganska enkla att trimma byte av pipa, portning, topp, och förgasare osv. Men kolla hur motorn mår före du trimmar :D
 

flodde

Välkänd medlem
28 aug 2007
298
0
16
nyland
okej :) jag har redan Pipa + förgasare :) men får väll testa att porta upp den då:) hur mkt törs man plana toppen då ?

MVH
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
okej :) jag har redan Pipa + förgasare :) men får väll testa att porta upp den då:) hur mkt törs man plana toppen då ?

MVH
Jag hoppas verkligen inte du portar den själv, kommer sluta riktigt illa om du inte har kunskapen som krävs.
Plana toppen går väl att göra själv, blir det för mycket där är det lätt åtgärdat med en extra packning.
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
plana toppen kan du göra själv men blir ett arbete som tar tid o inte är så roligt.

du måste ha en RIKTIGT plan yta som du sätter fast sandpapper på.. sen snurrar du runt toppen på sandpappret (måste täcka hela ytan av toppen hela tiden). och sen måste du kunna mäta hur mkt du har planat, så du inte planar för lite eller för mkt.

igentligen ska man först mäta komp o sqiush förhållandet innan man planar toppen.
men sätter du en 1 mm tjockare block packning kan du ju plana toppen 1mm utan att den skulle börja spika (själv antända) eller nått annat. men då får du inge mera komp men värre portar istället.

det hära gör du på egen fri vilja, går nått åt helvete skyll inte på mig bara =p
 

flodde

Välkänd medlem
28 aug 2007
298
0
16
nyland
tror jag har gjort tillräckligt nu åt motorn :) låter som en riktig räser :D ( motför förut) får hoppas att de bleve mer krut ;D