Tänkte rådfråga här om mitt problem med min tundra-06.
Historiken om problemen jag haft:
Förra vinter så snöskar den lite lätt. Såg bra ut, det var bara kolvringarna som gick.
Efter det så gick den som om den var ny relativt många mil (kanske 400mil?)
Men då tyckte jag den börja gå dåligt, (tänk er att en 2cyl skoter går bara på 1cyl) tundran är ju 1cyl. Det här var väl kanske 40-50 mil senare, bytte stift och den var som ny igen.
Ca 30-50 mil senare (tror jag) fick jag soppatorsk, tanka - då hände samma sak igen, börja gå dåligt. Bytte stift men det gjorde ingen skillnad.
Då börja jag gå igen skotern ordentligt.
Kolla tanken, bränslepump/filter, förgasare, ställde nålen.
Inga oljeläckor från motorn, bytte packningarna (variator och den på andra sidan)
Kolven är bra.
= Motorn är tät, kompen är bra.
= Den får bränsle.
= Den har gnista
Här någonstans så dog den helt (från att den starta och gick dåligt till att den inte starta alls)
Såg sen att den slår eldlågor genom avgasröret, fast det var inte så att bensinen rann rakt igenom.
Nu när man drar i startsnöret (magnapullen) så känns det som att det tar emot vid fel ställe, och att det har blivit tyngre att dra i startsnöret.
Första tanken var ju att den tänder när kolven är påväg upp.
Några ideer?
Tack på förhand.
PS. Jag har möjlighet att ta delar från min skoter och prova dem på en fungerande tundra-06.
Historiken om problemen jag haft:
Förra vinter så snöskar den lite lätt. Såg bra ut, det var bara kolvringarna som gick.
Efter det så gick den som om den var ny relativt många mil (kanske 400mil?)
Men då tyckte jag den börja gå dåligt, (tänk er att en 2cyl skoter går bara på 1cyl) tundran är ju 1cyl. Det här var väl kanske 40-50 mil senare, bytte stift och den var som ny igen.
Ca 30-50 mil senare (tror jag) fick jag soppatorsk, tanka - då hände samma sak igen, börja gå dåligt. Bytte stift men det gjorde ingen skillnad.
Då börja jag gå igen skotern ordentligt.
Kolla tanken, bränslepump/filter, förgasare, ställde nålen.
Inga oljeläckor från motorn, bytte packningarna (variator och den på andra sidan)
Kolven är bra.
= Motorn är tät, kompen är bra.
= Den får bränsle.
= Den har gnista
Här någonstans så dog den helt (från att den starta och gick dåligt till att den inte starta alls)
Såg sen att den slår eldlågor genom avgasröret, fast det var inte så att bensinen rann rakt igenom.
Nu när man drar i startsnöret (magnapullen) så känns det som att det tar emot vid fel ställe, och att det har blivit tyngre att dra i startsnöret.
Första tanken var ju att den tänder när kolven är påväg upp.
Några ideer?
Tack på förhand.
PS. Jag har möjlighet att ta delar från min skoter och prova dem på en fungerande tundra-06.