Turbo matat 2-takts motor . Funderingar å svar ?!

MX470

Välkänd medlem
18 nov 2007
112
0
6
Våmhus
Tjenare tjenare i Blåbärsskogen !!

Nu jävlar i min låda tänkte jag att jag skulle ge mig in i snigelsnurre världen jag med :eyebrows:

det där med att trycksätta verkar lite väl knepigt för min del med att göra trycktäta förgasare eller att man ska bygga nått plenum på nå vis å dylikt,näe inte min grehm så jag är inne på att göra en Sugturbomotor helt enkelt ..

jag är heller inte inne på att göra något monster turbobygge med ladd på 2 bar å 200 hk, utan mest bara för skojjs skull å ha ett ladd på ca 0.3 B, just därför en enkel sugturbo installation.

Turbo: Kullagrad version av något slag
så att man kommer undan med att snirkla dit en massa slangar å ordna oljeförsörjning å dyligt, bara att köra oljeblandat så får turbon smörjning via där samt att den får kylning av den kalla bensinen som är i tanken :blink1:.

Förgasare tänkte jag faktiskt vara så fräck att jag skulle slänga dit en Strombergare från en B20 motor:eyebrows:, då det är spjäll där och inte trottlar som kan hänga sig när väl turbon laddar, hade ju inte vart så rockigt att den får gashäng på nån sjö med turboladd :eek:hwell: ...

Motor:slidmatad rotax modell

det enda jag tänkte göra på den är att eventuellt hitta en " värre " slidmatningsskiva samt att kompsänka med att sätta dit antingen dubbla cylinderfotspackningar eller dubbla topplockspackningar (Vilket är att föredra ?! )

Håller min idé eller är det till att börja dra sig till ritbordet igen å bygga nått trycksatt projekt ?! -.- ...

// Mizzinazz3n
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Alltid kul med alternativa lösningar, men då det inte verkar som att du faktiskt har ett projekt på G just nu, utan mer vill bolla teori så borde någon moderator flytta tråden till tekniksnack.

Lovar att det finns många gurus här på forumet som kan hjälpa dig med tips och ideer. Sett många på andra sidan pölen som rekomenterat "sug turbo", men jag måste personligen säga att jag tycker det verkar som väldigt bökigt på en snöskoter med tanke på hur pipan ska dras. Helt klart igenomförbart, men tror inte du ska räkna med att det blir enklare bara för att du suger igenom förgasaren, istället för trycker.
 

MX470

Välkänd medlem
18 nov 2007
112
0
6
Våmhus
Alltid kul med alternativa lösningar, men då det inte verkar som att du faktiskt har ett projekt på G just nu, utan mer vill bolla teori så borde någon moderator flytta tråden till tekniksnack.

Lovar att det finns många gurus här på forumet som kan hjälpa dig med tips och ideer. Sett många på andra sidan pölen som rekomenterat "sug turbo", men jag måste personligen säga att jag tycker det verkar som väldigt bökigt på en snöskoter med tanke på hur pipan ska dras. Helt klart igenomförbart, men tror inte du ska räkna med att det blir enklare bara för att du suger igenom förgasaren, istället för trycker.
igenomförbart är det helt klart :) allt är igenomförbart, sen hur det ser ut i slutändan är en annan sak ;)

det är altså så att det är ett indy chassie från grunden som det har hamnat en rotaxmotor i. så det är lite trångt med att få till trycksättning, just därför är det sugturbo som gäller då det är gott om plats vid just pipans slut samt att det är lättare att dra rör från insugen upp till turbon å sen stombergförgasaren :p får se vad detta projekt slutar i, för genomföras ska det då iaf ! :)
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Ska man ha sugturbo är det nödvändigt medd en "karbon tätad" turbo. annars suger den i sig oljan.
Ska du suga så är det inte nått problem att trottlarna händer sig, men det behövs rejäla munstycken för att klara 1,3 ggr effekten med 1 gasare om man tar standardförgasaren så en strombergare kan kanske vara nått.
 

MX470

Välkänd medlem
18 nov 2007
112
0
6
Våmhus
Ska man ha sugturbo är det nödvändigt medd en "karbon tätad" turbo. annars suger den i sig oljan.
Ska du suga så är det inte nått problem att trottlarna händer sig, men det behövs rejäla munstycken för att klara 1,3 ggr effekten med 1 gasare om man tar standardförgasaren så en strombergare kan kanske vara nått.
hur vet man om en sån turbo är karbontätad eller ej ? ...
Läste någonstans i nått forum att en kille hade installerat sugturbo och fick trottelhäng pga suget från turbon .

Jaa jag tyckte att en strombergare lär ju palla trycket ganska rejält ändå :)

//Mizzinazzen :cool:
 

MX470

Välkänd medlem
18 nov 2007
112
0
6
Våmhus
tycker ändå att du skulle satsa på en "tryck" verision ist för en sugis..
ja jag är ju inte omöjlig. men det där med att trycksättta förgasare är jag inte en sån jäkla expertis på. så en sugturbo för min erfarenhet är nog svårt ändå att få det att gå ihop, så jag får börja där å sen om det projektet fungerar som det ska så kanske eventuellt man ska bygga om till en tryckturbo . den som lever får se, men i första hand blir det nog en sugturbo så man ser om grejerna fungerar.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Tycker absolut att du ska prova det, men jag har då aldrig sett en sugturboskoter tidigare.. är det nån som har en bild på en kanske? men du är nog lite ute och cyklar gällande oljan till turbon, även en kullagrad turbo måste ha ett separat oljesystem (tank och pump) för att fungera.
 

MX470

Välkänd medlem
18 nov 2007
112
0
6
Våmhus
Tycker absolut att du ska prova det, men jag har då aldrig sett en sugturboskoter tidigare.. är det nån som har en bild på en kanske? men du är nog lite ute och cyklar gällande oljan till turbon, även en kullagrad turbo måste ha ett separat oljesystem (tank och pump) för att fungera.
näe, jag har heller inte sett en sugturboskoter, men jag har sett sugturbo 2-takts motor däremot.

ja angående turbon så är det fullt möjligt att jag är ute å cyklar, har för mig att jag har läst någonstans att det kunde gå att göra så, men kan vara så enkelt att det absolut inte går och kräver separat oljesystem med kylning.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Om du ska bygga en sug turbo och slippa separat oljesystem så är det nog en eurocharger(stavning? aero kanske?) turbo du ska köra på. Och jag tycker inte du ska bygga en sugturbo för att det är "lätt" och sedan bygga om till tryck, för ingen av modellerna kommer hjälpa dig att bygga den andra.
 

MX470

Välkänd medlem
18 nov 2007
112
0
6
Våmhus
Om du ska bygga en sug turbo och slippa separat oljesystem så är det nog en eurocharger(stavning? aero kanske?) turbo du ska köra på. Och jag tycker inte du ska bygga en sugturbo för att det är "lätt" och sedan bygga om till tryck, för ingen av modellerna kommer hjälpa dig att bygga den andra.
Så hette turboagget ja, men svårt att få tag i nått sånt för billigare peng som jag har förstått. lite tråkigt så det blir nog att försöka sig på en helt vanlig turbo med oljesystem på någe vis :)

sen är jag ganska "bestämd" på att just detta projekt med så pass gammla grejer så blir det en sugturbo. om detta går som det ska så blir det att trycka nästa projekt.
så nu först blir det detta sugturboprojekt vare sig ni vill eller inte ;)
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Som sagt som pezon säger behövs de carbontätad turbo å dom är inte lätta att hitta finns att hitta men de blir inte ett stort urval tyvärr dessutom väldigt gammla snurror som inte är särskilt effektiva.
 

MX470

Välkänd medlem
18 nov 2007
112
0
6
Våmhus
Som sagt som pezon säger behövs de carbontätad turbo å dom är inte lätta att hitta finns att hitta men de blir inte ett stort urval tyvärr dessutom väldigt gammla snurror som inte är särskilt effektiva.
ja då är ju frågan, vilka turbos som är carbontätade ?