Turbo på 800 RMK VE -03. Vad behövs?

Cylopcan

Medlem
17 jan 2012
6
0
1
Umeå
Hejsan.

Nästa vinter har jag funderat på att köpa mig en 800 RMK Vertical Escape 03 och går i tankarna på att sätta turbo på den. Nästa års sommar projekt om de blir av.

Tänkte höra vad man behöver för att förverkliga detta? Effekt runt 170-180hk
Vilken turbo som rekommenderas, vad som måste göras med motorn oc allt som kommer till när man bygger turbo.

Vill inte trimma överdrivet mycke. Vill ju inte att grejerna ska gå sönder på en gång hehe. Sen vill jag inte lägga ner överdrivet med pengar heller. Men går det att säga ett ungefärligt pris ett sånt här bygge?
Bygger man allt själv och söker rätt på bra prylar till bra priser så borde de väl inte vara några problem att hålla sig under 20 papp? Eller har jag helt fel? :p

Är ju som sagt ett bra tag kvar tills de blir av, men skulle va skönt att veta allt tidigt så man kan planera lite, kolla runt lite m.m
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.608
93
48
Örnsköldsvik
Att sätta turbo på en förgasar 2T kräver nog mer kunskap än 98%(99%?) av vi på forumet har så.

Särskilt billigt är et nog inte heller, du kan säkert bygga skiten för 20papp men du kan ju fet räkna med att det kommer rasa iaf en gång. Man kanske kan klara sig utan ras om man är jävligt skicklig men.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Hejsan.

Nästa vinter har jag funderat på att köpa mig en 800 RMK Vertical Escape 03 och går i tankarna på att sätta turbo på den. Nästa års sommar projekt om de blir av.

Tänkte höra vad man behöver för att förverkliga detta? Effekt runt 170-180hk
Vilken turbo som rekommenderas, vad som måste göras med motorn oc allt som kommer till när man bygger turbo.

Vill inte trimma överdrivet mycke. Vill ju inte att grejerna ska gå sönder på en gång hehe. Sen vill jag inte lägga ner överdrivet med pengar heller. Men går det att säga ett ungefärligt pris ett sånt här bygge?
Bygger man allt själv och söker rätt på bra prylar till bra priser så borde de väl inte vara några problem att hålla sig under 20 papp? Eller har jag helt fel? :p

Är ju som sagt ett bra tag kvar tills de blir av, men skulle va skönt att veta allt tidigt så man kan planera lite, kolla runt lite m.m
Att turbokonvertera en tvåtaktare utan att ha djupgående kunskaper och samtidigt förvänta sig att det ska fungera är tyvärr helt orealistiskt.
Det är FÅ som överhuvudtaget får tvåtaktsturbo att fungera, och ännu färre som får det att hålla, även vid lågt laddtryck.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Det är inte änns lätt att få det att fungera 95% med ett färdigt kit och med insprut.
Så tyvärr glöm turbo på den maskinen.
Satsa hellre på dubbelpipor och lite portning så har du iallafall 160hästar, som funkar varje dag.
Men innan det kolla veven och motorblocket.
 

Cylopcan

Medlem
17 jan 2012
6
0
1
Umeå
Tack för alla svar. Då vet jag att de inte är värt det hehe.

Vad rekommenderar ni för pipor? Och dehär med variatorkitt. Vilket ska man välja? :p Man vill ju få ner så mycke kraft i mattan som möjligt
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Slp twinsen är nog dom som funkar bäst för flest personer. Kostar inte mycket begagnade heller. Ger 150hk med rätt bestyckning utan portning.
 

Cylopcan

Medlem
17 jan 2012
6
0
1
Umeå
Ok tack så mycket. Något mer kul man kan göra som faktiskt är värt om man tänker pengar/prestanda?
T.ex Wiseco kolvar har jag hört ger lite prestanda för pengarna. Men de är bara vad jag hört. Kanske inte är så?

Sen tänkte jag höra om de här med vänstergas. Kopplar man in så att man kan gasa både på höger och vänster då? Är ju väldigt praktiskt när man klätrar m.m att kunna gasa på vänstersidan oxå