Två av tre cylindrar...

Snabb

Medlem
2 feb 2012
24
0
1
Östersund
Hej alla glada! :ciao:

Har ett litet problem med 650:n och tänkte att fler kanske ville ta del av mitt bekymmer. Som några kanske vet så slängde jag dit SLP trippel pipor för nån vecka sen. Följde slp:s manual på deras hemsida och får följande problem: skotern går dåligt när man gasar på, dvs på höga varv. Kollar stiften och ser att två av stiften (MAG och PTO) är blötbruna och mittenstiftet är svart och blött. Känner även på piporna och konstaterar att mittenpipan är iskall och dom andra två är varm, alltså måste den bara gå på två cyllar... Byter till andra tändstift och skotern går då som den ska på alla tre i nån minut innan den får samma problem igen. Finns det någon som har haft liknande problem eller har en hint om vad det skulle kunna vara? Kan även säga att jag fegade med huvudmunstyckena och tog nån storlek större än vad som rekommenderades, skulle detta kunna va problemet?

Tacksam för svar! :)
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
För den för mycket soppa så surar stiften igen och då funkar dom inte = går inte på den cylindern.
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
det låter som att problemet är med bestyckningen.. testa att följa deras rekommendationer, och glöm inte att kolla stiften även om den börjar gå bra =)
 

Snabb

Medlem
2 feb 2012
24
0
1
Östersund
ok, jo tänkte att det kanske kunde vara det men blir säkrare ju fler som håller med :)
tänkte prova med nya tändstift samt mindre munstycken och hoppas på att det blir bättre, om inte annat får jag väl återkomma.
 

Snabb

Medlem
2 feb 2012
24
0
1
Östersund
Provade att gå ner två steg med huvudmunstyckena och den går ungefär likadant som innan. Alla tre har gnista men mitten cylindern går inte trots stiftbyte. Vad kan problemet vara? Kollade kompressionen och alla tre hade ungefär samma.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
Sänk även nålarna och ställ in luft/bränsleblandskruvarna så den går så rent som möjligt på tomg och halv gas.

Kör på NGK EYA stift för de klara bäst surning. Jag brukar sätta i väldigt mjuka stift om motorn är väldigt felbestyckad och sur tills den börjar gå renare. Om du inte kör på full gas med helt renbestyckad motor kan du köra 7-8 hårdhet på stiften under surhetsperioden. Gammla bilstift funkar bra som inbestyckningsstift.
 

Snabb

Medlem
2 feb 2012
24
0
1
Östersund
OK ska prova det, funderar också på att sätta tillbaka gamla ljuddämparen och se om det blir någon skillnad. Skulle inte det funka tror jag att jag lämnar in den på service, skulle nämligen behöva ställa in variatorn då den inte är optimerad sen pip-monteringen. Vet någon vart man kan lämna in en gammal goding som denna? :)