Tycker inte att jag får till variatorkittet. Fr146 -14

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
köpte ett Spi variatorkitt för lössnö åkning. Monterade kittet och provkörde,(på led) skjuter på riktigt bra men klipper strax över 8000. Viktade på mer men hjälper inte. Är en säkerhetsspärr, som går i om man tex spränger en rem på fullgas. Pratade med Oktan och dom hade vart med om liknande, fick andra ramper (414) att testa med och då klippte den inte av men kändes inte alls lika rapp som med 412ramperna som ingick. Var å körde 7mil lössnö och de funkade bättre än orginal men variatorerna blev riktigt heta, framförallt sekundären. När jag kom hem såg jag en heldel gummirester på primären!
Har ni några erfarenheter om 414ramper.

Kör med 21.3g på clicker3 och ligger 8100 och sjunker sen till 8000.
414 ramper, vet inte vad de sitter för helix och båda fjädrarna omärkta.

Detta kitt är de. http://www.snoperformance.se/catalog/product_info.php?cPath=10_36_11&products_id=426
Någon annan som åker med samma?

Tack på förhand
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Hur mycket har du viktat på? Varvstoppet ska väl gå på först vid 8400 kanske. Prova vikta på mycket å se om de blir skillnad, då bordefår du bättre remgrepp och kanske blir av med ditt remslir. Bara bra att den varvar lite för mycket på hårt spår. För den kommer garanterar tappa litegrann i tungt före.

Vet inte här 414 funkar på clicker 2, men de kan du ju prova. Man känner ganska snabbt om de lirar eller inte.
 

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
21.3g nu, fick öka upp på clicker 4 när jag körde lössnö för den tappade varv. Vitar jag på mer sjunker ju varven. Kan inte sänka till clicker2 för de är dom långa viktpinnarna och dom tar i locket då!
Problemet med 412 ramperna var att den varvar upp förfort så motorn klipper av, inte pga varvstopp.

Läste lite på ibackshift och 414 ramperna var till korta maskiner!? Han verkar köra med 441ramper
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Många byter till /kör med 414 ramper i sina etec, både korta och långa maskiner, med mycket bra resultat. Jag är en av dem.
Men det förutsätter ju såklart även att ramperna lirar tillsammans med fjädrar och helix för att det ska bli bra.
 

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
Många byter till /kör med 414 ramper i sina etec, både korta och långa maskiner, med mycket bra resultat. Jag är en av dem.
Men det förutsätter ju såklart även att ramperna lirar tillsammans med fjädrar och helix för att det ska bli bra.
Ok, så du tycker de funkar bra! Vad kör du med för primäfjäder och vikt på pinnarna?
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Primärfjäder 130/260, helix 44/42, pinnvikter 20,3g.
Funkar klockrent på klicker #3 i fjällen (varvräknaren stabilt på 8000), här nere vid kusten varvar den 8200 på samma inställning så klicker #2 eller ca 22g pinnvikt är önskvärt här.

Jag kör även med mulles mjukvara vilket gör skillnad, så jag tror en original motor klarar sig med mindre vikt än jag angett ovan.