Tyda tändstift

dieselbrum

Aktiv medlem
21 nov 2021
65
13
8
24
Hälsingland
Jag har sedan tidigare pillat med hur mycket luft motorn kan få, och nu kanske den får för mycket? Jag satte i nya BR9EYA tändstift och körde sedan med gusto i ca. 8 minuter för att få en uppfattning på luft/bränsleblandningen. Enligt färgerna på stiften tycker att det kanske ser ut som att den får en aning mycket luft, men skotern går mycket rent och bra i hela registret bortsett från en liten nypa sputtrande kring mellanregistret. Pilot skruven som sköter bränsletillförseln till vad jag tror ska vara till låg- och mellanregistret har jag behövt ökat till 3.0 varv (mer bränsle alltså) ifrån 1.5 varv för att skotern ska gå bra.

Vill gärna höra vad ni tror.
Tack och bock
 

Attachments

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Genomsnittsfärgen ser bra ut men de säger inte mycket.Du måste kolla stiftfärgen vid minst tomg och kryfart mellanreg och full mutter.
Först kollar man högfart dvs huvudmunstycket genom att köra full gas som ett tok för att avsluta med 400m full gas och slå av tändningen i fart och håll kvar full gas tills motorn stannat (gäller förgasamotorer).De är svårt att se stiftfärgen för full gas för de är längst ner på porslinet nere i stiftet, ca 1-3mm från botten så för söäkrast avläsning bör man kapa av gängdelen så man ser bättre eller minst ett förstorningsglas.
Halv gas kör man så långt som möjligt på och slår av tändning i fart med bibehållen halv gas tills den stannat.
Då läser man färgen på mitten porslin och till viss del ända upp på porsliet.
Tomg och krypfart gör man samma sak kör länge på tomg och låg fart upp till max 20kmt.
Där läser man högst upp i tändstiftgropen och ut på metallen där gängan börjar.
Bygeln säger inget om bränsle vs luft den kollar man tändningen på. Mitt på bygelns raka del så bör övergången mellan ljust och mörkt sot ligga mitt på eller lite åt böjen neröver då är de bra inställd tändning. Om övergången är nära infärstningen så har man för vass tåndning.
Om vi tar ditt ena stift som ex så är de väldigt vass tändning någonstanns i registret men man vet inte vart förenns man gjort exakt samma prosidur som med färgläsning dvs tomg test halv gas fuillgastest.
 

dieselbrum

Aktiv medlem
21 nov 2021
65
13
8
24
Hälsingland
Genomsnittsfärgen ser bra ut men de säger inte mycket.Du måste kolla stiftfärgen vid minst tomg och kryfart mellanreg och full mutter.
Först kollar man högfart dvs huvudmunstycket genom att köra full gas som ett tok för att avsluta med 400m full gas och slå av tändningen i fart och håll kvar full gas tills motorn stannat (gäller förgasamotorer).De är svårt att se stiftfärgen för full gas för de är längst ner på porslinet nere i stiftet, ca 1-3mm från botten så för söäkrast avläsning bör man kapa av gängdelen så man ser bättre eller minst ett förstorningsglas.
Halv gas kör man så långt som möjligt på och slår av tändning i fart med bibehållen halv gas tills den stannat.
Då läser man färgen på mitten porslin och till viss del ända upp på porsliet.
Tomg och krypfart gör man samma sak kör länge på tomg och låg fart upp till max 20kmt.
Där läser man högst upp i tändstiftgropen och ut på metallen där gängan börjar.
Bygeln säger inget om bränsle vs luft den kollar man tändningen på. Mitt på bygelns raka del så bör övergången mellan ljust och mörkt sot ligga mitt på eller lite åt böjen neröver då är de bra inställd tändning. Om övergången är nära infärstningen så har man för vass tåndning.
Om vi tar ditt ena stift som ex så är de väldigt vass tändning någonstanns i registret men man vet inte vart förenns man gjort exakt samma prosidur som med färgläsning dvs tomg test halv gas fuillgastest.
Ojoj det låter ganska omständigt för att tyda hur förgasaren är inställd. Då köper jag nog istället några högfartsmunstycken och testar mig uppåt i storlekar för att se om jag kan hitta någon sweetspot. Vill verkligen undvika att den får för lite bränsle vid fullgas.

Tack för svar :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Du kan inte testa dig fram utan stiftavläsning eller brednandslamda alt avggastemp mätning för de är livsfarligt för motorn att bara chansa att söätta i mindre munstycken för då skär den inom kort.
Den genomsnittsliga färgen på dina stift ser kanonbra ut och om är de org munstycken och den går bra rör inget!
Att gå ner i bestyckning från original är extremt farligt om de inte finns säkra källor på att de går bra typ från bänkörningar.
 
Reactions: dieselbrum

dieselbrum

Aktiv medlem
21 nov 2021
65
13
8
24
Hälsingland
Från fabrik ska mina förgasare ha 145 i storlek tror jag det var och om jag kommer ihåg rätt nu så såg jag 148 på mina sist jag pillade på den. Jag funderar enbart att byta mig uppåt i storlek, kanske en 150 eller 152 för att se hur de funkar. Jag vill gärna att den får en aning för rikt med bränsle så att motorn garanterat går i många år till.

Phazer 480 skotrarna har också känt "problem" att just vid halvgas tillför dessa original förgasare lite för klent med bränsle till motorn. Enligt min bifogade bild så är högfartsmunstycket mest ansvarig för det området. Så går det bra med större högfart så kör jag med det. Känner att jag måste testa annars kommer jag aldrig känna någon ro ;)
 

Attachments

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Högfartsmunstycket mainjet ger bara mer sås på just full gas så rör inte det de ger ytterst lite mer sås längre ner i registret. Gå snarare ner till 145 om inte de är känt att de bör ha större 148 av någ anl. Sätter du i ännu större mainjet så tappar den effekt, den går garanterat bet bättre på 145. De munstycken du jobbar med om den går snålt i lågfart till halv gas är slowjet. Jag vet inte om den förgasaren har bränslejusterskruv eller luftskruv som man justerar utifrån men om den har det så kan du justera in tomgången så den går lite åt de sura hållet för de ger bra kylning i låg fart och vid gasavsläpp. Slowjet kan du gå upp 5% frpån standard om de är kända för att gå snålt där.
 
Last edited:
Reactions: dieselbrum

dieselbrum

Aktiv medlem
21 nov 2021
65
13
8
24
Hälsingland
Gick ut och skruvade lite och ser nu att jag har 143.8 högfart. Detta är original storleken och inte 145 som jag trodde. Skotern går ju rent och som en raket just nu så jag kanske ska lugna min paranoia lite.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Gick ut och skruvade lite och ser nu att jag har 143.8 högfart. Detta är original storleken och inte 145 som jag trodde. Skotern går ju rent och som en raket just nu så jag kanske ska lugna min paranoia lite.
Perfekt låt de vara som sagt men kolla gärna stiftfärgen vid halv gas där den påstås gå snålt för de ser man rätt bra på porslinet typ från topp av porslin och 2mm neröver porslin. Men försök rengöra stiftet poslin så gått de går eller byt till ett nytt stift de du ska kolla. Kör längre sträcka på gaspådrag 30-60% gaspådrag ju längre du kör så desto bättre sätter sig färgen i stiftet.
Eller så undviker du hålla jämn gas mer mär 10 sek åt gången i mellanreg för de räcker att ändra gasen lite upp o ner eller dutta till på gasen med jämna mellanrum., Så kör jag en av våra Polaris pro rmk för år 13 är känd för att ha snål mapp i mellanreg.
 
Reactions: dieselbrum