Ultimax3-rem höll knappt en mil

skojjter

Aktiv medlem
17 apr 2009
58
0
1
Östersund
Den var oanvänd och föjde med skotern när jag köpte den.
Körde lugnt och fint.
Vågar man köpa ny ultimax eller bättre med original?
Kan den ha varit för gammal?
 

Attachments

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
många kör med ultimax remmarna istället för original då vissa håller bättre än original och är billigare...så nog var de nå fel på den remmen helt klart.
 

skojjter

Aktiv medlem
17 apr 2009
58
0
1
Östersund
den har suttit på variatorskyddet i kanske 1-2år... Lite stel var den ju :). tycker ändå den borde hålla lite bättre.
 

Jääpääh

Välkänd medlem
18 sept 2009
644
3
16
Malungsfors
Ultimax remmen höll till första fullgasen för mig på en rave 670! Orginal höll 2 år! Köpte ny från företag och satt direkt i skotern! Den skotern äter alla andra remmar än orginal!
 

Peter Johansson

Aktiv medlem
5 jan 2010
82
0
6
Boden
Hej jag skulle kontrollera linjeringen mellan variatorerna, konrollera om någon bussning är mycker glapp så variatorn kärvar.Eller att moment stoppen till motorn har rätt avstånd så att inte motorn vrider sig så att det blir sned belastning på remmen ,eller att du har en motor kudde som är dålig så motorn står snett.På lite äldre skotrar satt det en mekanisk moment stopp i form utav en länk med två stycken rod ends ivardera änden ena fast imotorn och den andra i chassit antingen framför motorn eller bakom, kolla den ochså om det finns och att den är hel.
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Har alltid kört med u-3, alltid funkat klockrent.
Var noga med inkörningen så håller den länge under förutsättning att allting annat är som det ska vara.
/
Bola...............
 

fezze

Aktiv medlem
4 dec 2009
72
0
6
Boden
har du tvättat skotern ngn gång med remmen på plats.? Vissa av dom vanliga tvålbaserade tvättmedlen avsedda för motortvätt kan orsaka detta fenomen. Har själv råkat ut för det när jag snabbtvättade motorrummet å ändå var jag försiktig & variatorskyddet satt på plats. Den remmen höll bara från garaget å upp på släpet sedan separerade den på sama sätt som din..
 

skojjter

Aktiv medlem
17 apr 2009
58
0
1
Östersund
jag har inte tvättat eller utsatt remmen för andra kemikalier, men vet ju inte vad tidigare ägare gjort.
Kan ju vara så att variatorerna behöver linjeras men originalremmen som jag hade innan och har på nu igen fungerar ju bra.
 

SnowDevil

Välkänd medlem
26 feb 2008
352
0
16
Luleå/Överkalix
Originalremmen till min dragon 800 kostar 2300 kr och höll 200 mil. Satte en ultimax 3 rem för 400 kr som höll 80 mil. 3 ultimaxremmar håller alltså 240 mil för 1200 kr mot original 2300 kr. Alltså billigare milkostnad med ultimax remmen ! :) Nu är jag inne på min tredje rem, en polaris original. Och skotern har nu gått snart 330 mil. Och då är det inte direkt lugna mil.. Så ultimaxremmarna är helt klart ett prisvärt alternativ till de kriminellt dyra originalremmarna..