UNI Filter, fråger ang. bestyckning

snowmobile5

Välkänd medlem
30 dec 2009
230
0
16
Umeå
Hej!

Har byggt om min Enduro 494a -97a ganska rejält så min luftburk passar ej längre, kikade då runt lite och hittade dessa UNI filter som fanns hemma hos en handlare hemma i stan.

Min fråga är då, bör jag bestycka om den med dessa filter på? jag kör bara här i luleå.

MVH

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
jepp, UNI filtrerna har garanterat mer luft flöde än din luftburk.

Fast å andra sidan så kommer den och dra in mkt mer varmluft om du inte har ordäntligt ventilerat under huven.

Men bestyckas upp måste det nog göra.

snowmobile5

Välkänd medlem
30 dec 2009
230
0
16
Umeå
okej var det jag anade, skulle den kunna skära om jag kör med filtrena utan att bestycka upp den? jag menar ifall den mot förmodan skulle gå bra med dom på?

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
Om den går snålt så skär den, det är sånt du måste kolla själv genom att läsa stiften. Inget jag kan svara på direkt : p

snowmobile5

Välkänd medlem
30 dec 2009
230
0
16
Umeå
Om den går snålt så skär den, det är sånt du måste kolla själv genom att läsa stiften. Inget jag kan svara på direkt : p
jo men satt just och tänkte hur pass mer luft den kan få, tänkte just på om det går att justera till en normalare bladning om genom att dre ned på luftskruven, men sen som du säger så ser man ju direkt på stifiten så istället för att sitta hära och diskutera så är det bara fara och handla dom dära och sen kolla vad bettan säger!

Tack för din tid iallafall, mvh

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
Du får testa hur du vill men bara jystera på luftskruven är nog lite för lite, jag hade nog gått upp några steg och sen kollat bestyckningen. Känns ju lite onödigt om de skulle bli haveri men du får gör som du vill =) hoppas de går bra iaf!

dekspjuth

Välkänd medlem
19 aug 2008
304
1
16
Piteå
jag bestyckade upp mina 20 styckingar, alltså "2 snäpp" tex från 180-200, funkar klockrent! du kan inte köra utan å stycka upp, väldigt stor risk att den går snålt!

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Luftburken är ganska bra på din original, jag är tveksam om du behöver bestycka upp, det är lite sug motstånd i filtrena oxå. Men släng dit ett par snäpp större munstycken och kolla stiften då är du iaf. säker. Justera inte bara på nålen, för det ger ingen skillnad på fullgas.