Utvärdering 50 mil med Lynx Grand Tourer 1200 -11

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
+ Smidigare än väntat.
+ Bra sug i motorn.
+ Går att stå på med, ingen traditionell bredbandare.
+ Bra framkomlighet
+ Bekväm
+ Utrymmen

- Irriterade oljud mellan 4500-5000 varv (90% av tiden)
- Hög bränsle förbrukning, senast 3 l/mil (Snitt ca 2.6)
- Kastar med originalskidorna
- Lågt drevad trots högväxel, toppfart 135.
- Lite plastig, skallrande ruta och små backspeglar som sitter för tätt.

Skidorna bytte jag till SLP PP och då blev den stabil, dock mer trögstyrd.
Oljudet kunde de inte få bort, möjligen är det oljepumpen som lever om sa de på servicen.
Dock låter det inte på friläge. Detta är djävulskt irriterande och man försöker att inte låta motorn gå under 5000 för att slippa detta.

Bränsleförbrukningen är en ren falsk marknadsföring. I glättiga broschyren stod det att motorn skulle ta 1.3. Färddatorn visar sällan ner på 1.6, kanske på slät väg i 60. Det är mer än det dubbla i verkligheten.

Jag hade en Polaris FST Cruiser (turbo 140 hk (boost 160) touring) tidigare som jag refererar mot och den tog 1.8 med samma körstil. Bekvämligheten är ungefär samma.
Accet upp till 100 upplevs rätt lika. Kan bero på att Lynxen är lägre växlad.

Svara gärna hur ni andra upplever 1200 motorn och problemen jag nämde.
 

patrick44

Ny medlem
25 jan 2011
4
0
1
jaag har exakt samma problem med oljud mellan 4500 -5000 varv men jag har bara kört 10mil så det är lite tidigt att utala sig.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Bränsleförbrukningen blir bättre efter 50 mil (inkörningen), min tog dock bara 1,9 under inkörning 100% led. Samma sorts körning, samma sträcka = 1,7 nu.

Jag är helt övertygad om att den kan ta mindre än 1,7 också, då jag alltid kör väldigt hårt just denna sträcka. Min Renegade är ju annorlunda drevad motför din, jag har hittills aldrig toppat den men den matar fortfarande bra vid 140. Kanske det krävs att man håller ordentlig snurr på prylarna för att de ska bli bränsleekonomiska?

Hur som helst, så kommer du märka att den blir piggare och piggare. Jag upplevde att motor och variatorer inte "släppte" fullt ut förrän efter 100-110 mil, vid 50 mil kändes den fortfarande ganska seg. Den drar sjukt hårt nu jfr i början.

Ge inte upp än. Lite mysko att den är så konstigt drevad, dock!
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Nu har min gått 70 mil. Körde 18 mil i helgen och den ena tankningen hade den tagit 2,3 och den andra 2,06. Ledkörning 28 km/h i snitt på gps (utan stopptid).

Det går åt rätt håll med förbrukningen. Dock är oljudet kvar. Jag tror det kommer från variatorn. I en utförsbacke jag jag mig på oljudsvarven och då lät det ingenting. Det låter bara under belastning.
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
När det gäller 1200an så får ni räkna med att köra upp mot 500 mil innan den är inkörd. Det är en 4 taktare, inte en två taktare som är inkörd efter 50-70 mil och kanske behöver kolvbyte vid 600 mil. En god vän till mig hade en -09 1200 gade. Den gick som bäst efter 500 mil. Bra med effekt och markant lägre bränsle förbrukning. 3-4000 mil är nog inga som helst problem om man kör på bra olja och givetvis byter den var 500 mil. Jag tror att 1200 motorn överlever chassiet. Vi ser dock att hans nya ski-doo Expedition tar mer bränlse än vad Gaden gjorde som ny, men den väger ju å andra sidan 100kg mer.
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Omöjligt att GT väger 100 kg mer än renegade. 313kg tom står det i broschyren. Isåfall skulle renegade väga 213 kg. Nej max 50-60 kg.

Jag tycker min GT varvar högt, funderar på att sätta i Renegade utväxling. Det finns ju ända en lågväxel.
Dock kommer jag inte att göra det om jag inte får bukt med oljudet 4500-5000. För då kommer jag nästan alltid att få höra skramlet.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Din väger 313 kg torr, som du skrev. Min Renegade väger 235 kg torr, så det är ju en viss skillnad faktiskt.

Nu då jag tänker efter så tror jag att jag vet vilket "skrammel" du menar. Jag har också ett varvtal där det blir nån sorts resonans i nåt så att det låter illa, och det skulle mycket väl kunna vara vid dom varvtal du beskriver, har ej kollat.

Undrar om dom som kör med extraktorgrenrör har samma ljud, jag får för mig att det är avgasrör osv som hittar nån självsvängningsfrekvens, och låter konstigt...?

http://www.cudneyracing.com/XR-1200.html
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
-09 1200 renegade 276 kg fulltankad, -11 Lynx GT 1200 fulltankad 362kg, ski-doo exp 1200 367kg. 100 var väll att ta i, men 86kg i all fall.

Dreva inte på den. Sätt 23g pin vikt i stället. Detta har jag gjort på en -10 Lynx GT 1200, och han är nöjd.
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Antar att vrida på expanderbultarna på primären gör nån skillnad i utväxling ?
,
Ja. Lägre nr lägre varv, högre nr högre varv. "klicken" eller juster skruven ändrar vinkeln(höjden) på rampen. Men den skillnaden märks mer i högre fart. Pin vikten startar tidigare på växlings kurvan vilket gör att variatorn trycker hårdare på remmen i lägre växel. Både Lynxen och ski-doo har samma "set up" i variatorerna. Den är lite för "lätt" i primären. Mår bra av att lastas på i låg och mellan registret. Det som kan hända när man gör det är att topp varven sjunker en 200. Därför gillade i alla fall 1200 Gaden en primärjäder med lite hårdare slut tryck för att lösa detta.
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Nu har bränsle förbrukningen börjat gå ner. Vid 60 mil 2.3, vid 70 mil 2.06, vid 75 mil 2,26.
Jag måste säga att det är en riktig milslukare, man knäcker lätt 10 mil på led utan att det blir jobbigt.

Kanonmaskin och den går bäst vid 6000+ varv. Då går motorn mjukt och med kraft. ÅF sa att det är längre inkörningsperioder på 4-taktarna. Efter 100 mil kommer varven att gå ner pga att primärfjädern tappar lite spänst. Jag lugnar mig med laborationer av vikterna därför.

Vad gäller oljudet har jag inte forskat mera, ÅF erbjöd ta in maskinen för att försöka lyssna men det är ingen panik. Jag ska göra ett försök själv först, men man vill ju ut och köra så det hinns ju aldrig med.
 

patrick44

Ny medlem
25 jan 2011
4
0
1
jag har bytt till ett extraktorgrenrör och jag har fortfarande samma oljud .
det måste vara variatorn som som låter .
 

AlexM

Välkänd medlem
4 okt 2009
552
1
16
Boden
Är det nån som har problem med remslitage på sin GT 1200?
Har 2 kollegor med -11or som tuggar rem och dom är inte nöjda...
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Nu har GT 1200an gått 92 mil.

Det var som den släppte sista milen och gick ännu bättre än tidigare.
Eller så var det 98-oktanen jag fick chans att tanka. (Tankstationen i Botsmark har bara 95).

Innan detta hände gjorde jag en toppnotering och GPS stannade på 139, mätaren ca 148 i upprättkörställning. Förbrukningen låg på 2.1 vid sista tankningen och då har jag ledkört 12 mil. Accelererat där det gått, 30% har varit oekonomisk körning på dålig led i 25. Medelhastighet 30 km/h på GPS.

Oljudet stör mig inte så mycket när kör jag på bra led och varven är över 5000.

Remmen har jag inte kollat, den håller då än. Nog för att den gnisslar i låga farter sen 30 mil.
 

pekka b

Medlem
16 feb 2011
22
0
1
Är lite less på soppaförbrukningen. Hur kan dom skriva att dom bara tar 1,3 L/mil. När verkligheten är 3 liter milen. Går det inte att stämma dom för falsk marknadsföring? Det hade kännts bättre om dom inte hade skrivit vad dom "tar". Skotern har gått 130 mil. Vet 1200or som har gått 600 mil och dom har samma höga förbrukning. Inkörning det säger bara försäljarna så att kunden ska vara nöjd tills han glömmer bort det.
PPSen är ingen riktig pps bara en hottad rcg eller vad man kan kalla det. Arctic bc Z1 har mycket bättre komfort och förbrukning.
 

Racer_M

Aktiv medlem
5 dec 2007
68
0
6
Sundsvall
MIn 1200 med turbo drog 0.93l/mil som minst vid lagom hård körning på hårdpackat. >50 km/h

Skotern drar lite mer i lägre hastigheter och såklart lössnö.
Men om man kan snitta 50 -70km/h kommer förbrukningen ner avsevärt.
 

gasman

Ny medlem
4 mar 2011
2
0
1
BRÅN
Jag har kört 70 mil med min Grand Tourer 1200, tidigare körde jag Commander 600 sdi. 1200an upplevs väldigt framtung jämfört med commandern. Stötdämparna är ett skämt även på 1200an. Jag har nu bytt till dämperi från en re 800 istället. Det blev en ny skoter ! Min bränsleförbrukning har legat mellan 2 och 2,5 liter milen. I övrigt har jag också det rasslande missljudet från variatorn som ni upplever. Återförsäljaren säger att det låter likadant från alla skotrar men man hör det på 4taktarn för att den går tyst, det är ju struntprat men dom vill iaf inte göra något för att åtgärda problemet.