vägrar starta varm hopplöst

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
hejsan nu kommer ja och stör igen det hade snöat under natten så ja tänkte ja skulle prova skotern efter jobbet och den startade utan choke på första draget gick som fan men sedan då ja stängde av den och tänkte köra igen så var den helt omöjlig att starta drog säkert 30-40 ggr både med fullgas och utan gas provade med choke och även primer inte det minsta ja tog även ur kontakten till dödar knappen och satt i den igen min inget hände där heller men ger ja fullgas så får den ju ett annat ljud när man drar så bensin lär den vell få men tänkte om det kan var glapp i dödar kontakten rätt mycke sprickor i den sladdkontakten snälla hjälp mej :Cry:
 

procep

Välkänd medlem
30 jul 2010
346
0
16
För det första, lär dig använda PUNKT. 1000ggr lättare att läsa då. Sen har har du kollat så du har gnista på stiften? färg på stiften?
Bara att felsöka o köra uteslutningsmetoden.
Min förra lynx gjorde precis så där. visade sig att tändspolen sagt upp sig och därför hade jag ingen gnista.
 
R

räsern

hejsan nu kommer ja och stör igen det hade snöat under natten så ja tänkte ja skulle prova skotern efter jobbet och den startade utan choke på första draget gick som fan men sedan då ja stängde av den och tänkte köra igen så var den helt omöjlig att starta drog säkert 30-40 ggr både med fullgas och utan gas provade med choke och även primer inte det minsta ja tog även ur kontakten till dödar knappen och satt i den igen min inget hände där heller men ger ja fullgas så får den ju ett annat ljud när man drar så bensin lär den vell få men tänkte om det kan var glapp i dödar kontakten rätt mycke sprickor i den sladdkontakten snälla hjälp mej :Cry:
Får man fråga vars du jobbar?
 

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
För det första, lär dig använda PUNKT. 1000ggr lättare att läsa då. Sen har har du kollat så du har gnista på stiften? färg på stiften?
Bara att felsöka o köra uteslutningsmetoden.
Min förra lynx gjorde precis så där. visade sig att tändspolen sagt upp sig och därför hade jag ingen gnista.
ja sant men hade inte tid just då. Men ja åkte ner med kontakten till en skoter butik och det visade sej vara en brytare i gashandtaget som glappade.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
men kan det vara ett sådant litet fel som glapp i en brytare
Var det inte konstaterat att det var fel på brytaren?

Men annars: Ja. Det kan vara ett sånt litet fel som glapp.
Det kan även vara ånglås.
Eller dålig statorlindning.
Det kan vara i stort sätt vadsomhelst.
Faktiskt är det jättesvårt att felsöka på ett forum på en skoter som är tjugo år gammal då du lämnar så begränsat med information.
Finns det gnista när den är varm?
Blir tändstiftet fuktigt-eller är det kruttort?

...har du öppnat bränslekranen? (om det finns ngn)
Klassiskt fel annars-skotern startar fint, så man slår av den och klär på sig igen. Sedan är den omöjlig att få igång igen...been there, done that.