Vänder mig till er som köpt ny polaris maskin nyligen.

Klassisk

Välkänd medlem
14 feb 2010
528
0
16
Hej!

Har en 10as switchback lx. Har några frågor angående nya maskiner.
Den har i skrivande stund gått 30 mil. Tycker den drar lite mycket (cirka 2.9-3.1).

Det jag undrar är att den om kommer att gå bättre vid 50mil som lynxmaskinerna gör då den ger 10-20% mer kraft.
Drar den mer bensin när den är ny?

För övrigt nöjd med maskinen. Dock kunde styrningen svara lite mer på led.

God jul!
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Nej, denna maskin har ingen förändring av tändning/bränsletillförsel i nåt slags inkörningssyfte! Däremot så nöter den ju in sig från början när den är helt rå vilket brukar betyda att den minskar något i bränsleförbrukning efter några tankar.
Jag förmodar att din maskin är helt original, så den behöver nog lite översyn av variatorer/drevning för att komma ner på rätt nivå i bränsle! På min -08 switchback 600 (som vad jag förstår är likadan som 10'ans LX) drevade jag ner 2 kugg, satte dit 62 grams vikter samt polaris vit primärfjäder, detta gjorde en sänkning av bränsleförbrukningen med ca halvlitern per mil. Det gick alltså lite för tungt med originalsetupen!
Att sen maskinen blev dubbelt roligare att köra gör ju inte saken sämre.
 

Klassisk

Välkänd medlem
14 feb 2010
528
0
16
okej tack! Hur tycker du styrningen är? Min förra f5a svarade bra mycket bättre på led. Switchbacken kan ibland göra perfekta moves medans den titt som tätt bara glider i sidled. Styrstålen är det inga fel på. Kan man ändra inställningar på något sätt?
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Det finns ju möjlighet att ändra på klackarna i boggin om du vill förändra skidtryck osv. Kolla i instruktionsboken om du är osäker på hur du gör! Vad sitter det för skidor på den där maskinen?