Värt ett köp? Lynx Ranger Mountain 800 -03

donkiiii

Aktiv medlem
3 dec 2010
74
0
6
Östersund
Hej,

Ska precis köpa min första skoter och är inte typen som mekar själv direkt.

Jag har fått ett erbjudande om att köpa en Lynx Ranger Mountain 800 -03 där kolvarna precis är bytta, nytt vforce3, elback osv. men.. mattan i mitt tycke är slut, 70% av sidokammarna är borta men de i mitten är dock kvar. I övrigt ser skotern hel fräsch ut, inga yttre skavanker, dynan är hel, boggien är intakt, chassiet rakt och snyggt m.m..

Det är 11st tidigare ägare på den, vet inte om det spelar någon roll, men jag tyckte det lät mycket. Men hur som helst är det genom en handlare så jag har 3mån garanti.

Är denna skoter värd att satsa på eller är priset för högt? Har läst en del om motorerna att dem har en tendens till att vara rätt problematiska, kanske inte det optimala för en första gångs skoter ägare.

För det mesta kommer det nog att åkas två st på den, är denna lämplig för det eller bör dämpare stärkas och dynan bytas?

Tack för snabba svar. Har till efter helgen på mig att bestämma mig.

Pris 29 000kr


 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
inga problem att åka 2 st på den där, för boggien i lynxen där är inte en renodlad lössnö boggie, utan är en förlängd ledboggie. den går inte lika bra som en summit ospårat, men då är summiten flera mil bakom på led. och jag skulle köpa den för det priset och ett plus är ju de 3 månadernas garanti för det är ju nästan hela säsongen
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Men nu kan man ju börja undra varför de är 11 ägare på den. Och sen är de väl 6 månaders garanti när de är från handlare?
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Tycker det verkar som en fin maskin. Du åker nog ett tag på den maskinen om ni bara ska åka 2 st på spårad led. Men frågan som sagt. Varför 11 ägare på 7 år? Kan ju vara en hel del handlare och då sticker det iväg rätt snabbt.
 

donkiiii

Aktiv medlem
3 dec 2010
74
0
6
Östersund
Men nu kan man ju börja undra varför de är 11 ägare på den. Och sen är de väl 6 månaders garanti när de är från handlare?
Det är just antalet ägare som får mig att fundera, men ett par av dem kan ju t.ex. vara handlare. Det finns ingen lag som säger 6månader men däremot minst 3månader.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
exakt, är ju inte säkert att det är 11 ägre som brukat skotern, behöver ju bara vara 5 och de är ju inte så farligt
 

donkiiii

Aktiv medlem
3 dec 2010
74
0
6
Östersund
Efter många timmars vägande för och emot lutar det mot att jag kommer avstå köp av Lynxen och köpa en Ski-doo Summit 600 -01 istället.

Nackdelen som jag ser det med Lynxen är att det är just 11st ägare och jag får känslan av att den varit inne i ett träd eller liknande. Finns nästintill inte en repa på bukplasten, finns inte en intention till repa på huven, inte ens klistermärkena har något på sig, dessutom finns det inte ett endaste litet märke på trailing armarna och styrstagen ser helt nya ut. MEN, mattan är helt slut, man får känslan av att någon har kört riktigt riktigt hårt i och med att 70% av kammarna är borta, det liksom stämmer inte överens med hur resten av skotern ser ut. Sen att det är via en handlare som erbjöd mig priset 29 000kr direkt utan att ens pruta vilket är 7000kr under den billigaste på blocket så känner jag att det börjar osa lite katt.

Det jag dock ser som plus med Lynxen är att det är från en handlare vilket medför att jag har garanti i 3 månader. Dessutom är motorn genomgången med nya kolvar, nytt vforce3 osv. Men i detta läge så känns det som att det negativa överväger det positiva.


Ski-doo:n däremot har två ägare på nacken, två gubbar och är således gubbkörd, det märker man på dess skick, inte en repa på huven, hel fräsh dyna, 680mil på chassit och 200mil i motor, motorn har blivit utbytt mot en nyare -05 sedan ett vevlagerhaveri. Mattan är i toppskick och saknar inte en enda kam, skicket överlag på skotern speglar verkligheten bättre än vad Lynxen gör. Att Summit är en 01 och Lynxen en 03 gör mig inte så mycket, i det stora hela verkar det vara lite "samma" skoter iallafall. Det som också känns positivt är att det är en 05:as Rotax 600 och inte de äldre som sitter på Lynxen, vilket förhoppningsvis medför mindre problem för mig och leder till en driftsäkrare maskin som dessutom drar lite mindre bränsle.

Tycker ni att jag resonerar rätt eller är det helt galet det här?
 
Last edited:

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
600 är inte nå bättre 05 än den var 03. fast nu var ju lynxen en 800. men på summiten vill du inte åka 2 på, den är gjord för lössnö och inte att köra efter led alls och än mindre åka 2 på. skulle tro att dämparna är i botten mest
 

donkiiii

Aktiv medlem
3 dec 2010
74
0
6
Östersund
600 är inte nå bättre 05 än den var 03. fast nu var ju lynxen en 800. men på summiten vill du inte åka 2 på, den är gjord för lössnö och inte att köra efter led alls och än mindre åka 2 på. skulle tro att dämparna är i botten mest
Jag tror hellre att jag köper en skoter som jag vet är i gott skick än en som har så många ägare m.m.. Och på denna behöver jag inte köpa en matta på en gång.. skulle det vara så att vi upplever det jobbigt att åka två på den så får jag montera en dubbeldyna och stärka boggien med hårdare fjädrar eller liknande. Känns som ett bättre skick överlag på summiten.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Jag tror hellre att jag köper en skoter som jag vet är i gott skick än en som har så många ägare m.m.. Och på denna behöver jag inte köpa en matta på en gång.. skulle det vara så att vi upplever det jobbigt att åka två på den så får jag montera en dubbeldyna och stärka boggien med hårdare fjädrar eller liknande. Känns som ett bättre skick överlag på summiten.
ja de kan ju vara smart. men att sätta på en dubbeldyna på summiten hjälper inte att boggien är för klen
 

donkiiii

Aktiv medlem
3 dec 2010
74
0
6
Östersund
Alright, har du haft en summit själv? Du verkar rätt säker på att den är för klen. Jag kommer inte att köra som ett tok så jag har svårt att tro att dem har gjort en skoter som inte skulle hålla för normal åkning?
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
600an är det rätta valet. Med 11 ägare på maskinen så tippar jag på att dom har haft motorproblem, snarare än att den suttit i ett träd. Några få av dom där 800 motorerna brukar rulla på hyfast men den större massan är rena racklet. 600an håller bättre och således mindre meck.

För vem f-n vill att skotern ska vara sönderplockad i garaget hela säsongen? :)
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Alright, har du haft en summit själv? Du verkar rätt säker på att den är för klen. Jag kommer inte att köra som ett tok så jag har svårt att tro att dem har gjort en skoter som inte skulle hålla för normal åkning?
nej inte haft, men prov kört och åkt några gånger och då var dom då mjuka i fjädring mm. men om du bara ska köra lungt så klara du dig med en summit

men en 600 är ju mycke driftsäkrare, så är det om man inte tar en arctic för dom verkar bara gå
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
36
Sollefteå
Angående haverier å driftsäkerhet så har nog alla märken och modeller sina för och nackdelar... Men de är klart, har man mer än 50% av marknaden märks de tydligare om 10% av maskinerna jävlas, än om man "bara" har 15% av marknaden... Sen kan ja väl hålla med om att 11 ägare låter lite väl mycket...
Vilken prisklass är de som gäller på ett ungefär? Inte kollat nåt på lite nyare rev, årsmod 04 å framåt?
 

donkiiii

Aktiv medlem
3 dec 2010
74
0
6
Östersund
Det är väl just det som känns lite avskräckande, det är just 11ägare.. visst, några av dem kan vara handlare men det är rätt mycket iallafall.
Saken är väl den att den kommer kanske köras 50-75mil per säsong så vi har sagt att vi inte ska lägga några större summor. Bästa möjliga skoter för max 30 000 är väl det som är sagt. Så en 04 ligger för högt i pris.