Vårmatta av flex-edge

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Jag funderar på att göra en vårmatta av en original summit g4 matta med 3" kammar som jag har skrotat tidigare istället för att slita ut den som sitter på. Hur höga ska man göra kammarna för att det ska bli lämpligt? 45-50 mm?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.636
798
113
Kramfors
Jag har en Peak 2,25 155" som är en bra vårmatta med sina hårda kammar,den drar nåt jävulskt på hårt underlag.
Den har 57mm kamhöjd.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Jag har en Peak 2,25 155" som är en bra vårmatta med sina hårda kammar,den drar nåt jävulskt på hårt underlag.
Den har 57mm kamhöjd.
Är inte det den mattan som kammarna är typ två cm tjocka och är stenhårda? Kanske börjar med 50 mm och ser hur det blir. Lär väl inte va så stor skillnad på 5 mm hit eller dit. De blir ju 2,6 cm lägre än original.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Kanske ska baxa fram den ikväll för den lilla lössnön som fanns i helgen lär ju vara borta så nu är det dags för "spring mode". Vet ju inte om den funkar att köra med då en kam har slitits av och dragit upp ett hål mellan två luckor på ena sidan så det är därför den är skrotad. Men om man kapar bort kammen helt där borde det gå (hoppas jag). 30238
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.636
798
113
Kramfors
Oh shit,, kör inte med en stav av i ett föster Inte ens om du har 4 antistabhjul skulle jag tordas det och har du inga antistabhjul så ska du inte ens köra in eller ut ur garaget! Om en boggiskenan fastnar i den öppningen kan du skrota både boggin och vrida sönder hela shassit!
Ang Peak mattan så har den inte tjockare kammar än någ annan och jag vill påstå att man måste ha minst 55mm kamhöjd även på våren , undantaget om man bara ska köra led.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Nä jag blev själv förvånad hur stor skadan var nu när jag hittade bilden. Har ju bara lagt undan mattan för drygt två år sedan. Körde ju sådär i några kilometer för att komma ner från fjället när jag väl upptäckte det. Hade nog kört ganska hårt i ca 1 mil innan för jag har på film när det troligtvis hände och då trodde jag den bara kuggade över lite då och då och körde man lugnt så märkte man inte av det alls. Först när jag kom på en led som jag hörde flap flap flap...kanske inte blir en vårmatta ändå☹