V-Max 700 -98 varvar max 5000 varv?!

DaBoom

Välkänd medlem
29 aug 2007
124
0
6
Delsbo
Ja som rubriken lyder så har jag en Vmax som endast varvar 5000 varv(max), den hoppar mellan 4-5000 varv. T.O.R.S skyddet vet jag att det inte är för det är urkopplat och och om det skulle vara det så skulle den inte varva mer 3500. Den tvärslutade helt plötsligt när jag låg på res, men i början varva den knappt 4000, men nästa gång jag startade den så varva den mer så jag kunde puttra hem sakta. Imorgon tänkte jag prova en annan cdi-box men yamahacenter hade inte varit med om något sådant iaf? Finns det någon som har några andra aningar om vad det kan vara så skulle det vara bra! Men som sagt så tänkte jag prova en annan cdi imorgon(torsdag).

MVH//David

Motorbreath

Välkänd medlem
19 mar 2006
346
0
16
0923
Kolla statorplattan. Hör med yamahacenter vad det ska vara för resistans i lindningen. Om den ligger långt ifrån det rätta värdet så får du försöka hitta en ny eller begagnad fungerande platta. Det är nämnligen så små marginaler att det är svårt att få det att fungera efter omlindning.

Motorbreath

Välkänd medlem
19 mar 2006
346
0
16
0923
okäj. men borde inte de där felet krypa fram sakta då? för det blev ju helt tvärt?

Nej det kan hända tvärt. Nu vet jag inte exakt vad som gör att resistansen ändras i lindningen men det kan ju vara att isoleringen på tråden skadats. Fråga efter de rätta värdena (vilket de ska kunna kolla upp) och mät upp den med ohm-mätare och kontrollera, får inte skilja mycket åt något håll.

DaBoom

Välkänd medlem
29 aug 2007
124
0
6
Delsbo
Okej jag får väl prova det då, men hade väntat mej något lättare som. Men det kan väl även vara cdi:n som har kolappsat eller kabelbrott?

DaBoom

Välkänd medlem
29 aug 2007
124
0
6
Delsbo
Vet ni om det bara går att mäta via kontakterna som kommer där ifrån? eller måste man riva?