V-max 700 sx tomgangs og avgassmell problem

O.bach

Välkänd medlem
14 jan 2007
274
0
16
Norge
Hei.

Er noe tungstartet kald. Virker som det tar lang tid før den får bensin. Har satt bensinskruene på 1.75 omdreininger ut. Har cirka 0,5 cm slakke på wire til choke. Det er vel for mye?
Etter å hatt den på tomgang i 5 min, vil det smelle litt utav potta ved 5-5500 omdreininger ved halvvarmmotor. Dette når man begynner å kjøre spesielt under litt belastning(lav fart) Kan få den til å smelle ved å pumpe på gassen. Hva skyldes det? Går perfekt fra 5500-8500 omdreininger. Blir bra når den er helt varm.
Når den er kald går den fint på tomgang, men varm vil den øke til 2200-2400. Kommer ned med choken, for så å stige igjen.
Kan justere den ned med tomgangsskruen, men da vil den gå veldig lavt ved kald motor??
Er nye innsugsgummi, reeds og rengjorte forgassere. Ingen falskluft ved pakkbokser og forgassere.
Dysene er originale.

Har dårlige plugger, så de skal byttes.

Noen tips her.

Mvh

Ole Bach
 

Lunda

Medlem
1 mar 2010
8
0
1
Skellefteå
fel munstycken kanske? Hade liknande problem med min skoter, så jag bytte tändstiften och justerade förgasarna, en sak som kan spöka är om tex trottlarna i förgasarna går ner olika, dvs om du gasar och sedan släpper gasen så kanske en av trottlarna går ner i botten före dom andra, kan även bero på att tomgången bara tas från en förgasare, alltså att om du vrider på tomgångs skruven på en förgasare så påverkas motor mycket mer av bara den förgasaren än om du vrider på dom andra tomgångs skruvarna...

Mvh
Johan
 

O.bach

Välkänd medlem
14 jan 2007
274
0
16
Norge
Har felles tomgangsskrue på alle forgassere. Stemplene går opp samtidig, da de alle er koblet sammen.
Skal sjekke og bytte pluggene. Har feil plugger. B 9ES istedet for BR 9 EYA.

Kan justere litt til på bensinskruene også.

Mvh

Ole Bach
 

hingstin

Aktiv medlem
10 jan 2010
52
1
6
Hejsan

Har du kollat T.O.R.S funktionen, kan bli sådär då den bråkar..

dra ur kablarna ner vid förgasarna, finns en liten brytare där, och koppla ihop d 2 som kommer "uppifrån" o kolla om d går bättre då!
 

O.bach

Välkänd medlem
14 jan 2007
274
0
16
Norge
Hei.

Er koblet ut T.O.R.S på min. Har en liten eksoslekkasje. Kan den sørge for at det blir avgassmell og sånt.
Venter på nye plugger. Er fritt for EYA plugger her.

Skal se da om den blir bedre.
Hvis ikke skal forgasserne på service hos verksted.

Mvh

Ole Bach
 

MarcusD

Medlem
13 mar 2010
20
0
1
Östersund
Har mest erfarenheter från MC-förgasare men jag gissar på igensatta lågfartmunstycken. Eller att de är för små. Ofta byter man till pipor och öppet luftfilter utan att ändra lågfartsmunstycken. Då får den för mycket luft och smäller. Speciellt när man släpper på gasen snabbt. På tomgång drar motorn bensin genom små hål innanför trotteln (cylindersidan alltså) och inget genom hålet där trottelnålen går ner mot högfartsmunstycket. Lågfartshålen är supersmå och bensinen kan sätta igen dem ganska fort.
 

O.bach

Välkänd medlem
14 jan 2007
274
0
16
Norge
Hei.

Blir bedre på tomgang når det er varmere ute. Starter lettere og.
Tomgangsdysene er rene. Kunne se igjennom de i lyset. Den surer ned om den står over natten. Må ut med pluggene og dra den tørr. Dette skjer når nesen peker nedover. Går bra om den står i motbakke har jeg funnet ut.

Gode tips mottas med takk.

Mvh

Ole Bach
 

MarcusD

Medlem
13 mar 2010
20
0
1
Östersund
Då låter det som om du har slitna stängare i flottören (kallas de nålventil?. Då fyller förgasaren på bensin fast flottören är full och det runner upp genom munstyckena. Du kan även kolla att flottören har rätt höjd så att den petar till nålventilerna vid rätt nivå. Nålventilerna orkar inte hålla emot något stort tryck så fallhöjden från tanken kan tvinga upp bensin i förgasarna.

Flottörhöjd
Nålventiler
 

O.bach

Välkänd medlem
14 jan 2007
274
0
16
Norge
Hei.

Skal sjekke forgasserene i morgen. Synes huske at det var sideveis slakke i nåleventilene. Kan vel være slitt da.
Hmm. Elimineringsmetoden begynner å bli kostbar.

Mvh

Ole Bach
 

O.bach

Välkänd medlem
14 jan 2007
274
0
16
Norge
Hei.

Nå har det vært varmegrader i et par dager. Fylte ny bensin med blå ispropanol, på den i går. Nå startet den på andre draget og gikk helt fint på 1600 omdreininger på tomgang. Kan det være at det er kondens i systemet? Hvordan sjekker man om det er kondens?

Takker for svar.

Mvh

Ole Bach
 

O.bach

Välkänd medlem
14 jan 2007
274
0
16
Norge
Hei.

Har vært ute å kjørt. Startet på 2 drag kald og funker utmerket. Kjørte i et par timer og gikk som et skudd. Bortsett fra at det smeller litt utav potta ved 4000-5500 omdreininger ved kald halvvarm motor enda. Blir som en "bøøø" lyd før det smeller. Spesielt om man holder jevn gass. Forsvinner om man gir på litt. Høres ut som den drukner nesten. Dette blir verre i løssnø har jeg funnet ut.
Men forsvinner når den er kjørt skikkelig varm. Ser at det er en del lekkasje i skjøtene på eksosanlegget. Dette kan vel forårsake feil motstand?
Men ser ut som startproblemene mine er borte.
Skal få sendt forgasserne til synkronisering.
Nå skal det kjøres her, mens forholdene er perfekte.

Mvh

Ole Bach
 

MarcusD

Medlem
13 mar 2010
20
0
1
Östersund
Läckage i avgassystemet kan ge samma fel som vid igentäppta lågfartsmunstycken. Det blir för lätt motstånd och bränslemångden på tomgång och lågvarv blir för liten.

Det behöver inte vara själva munstyckena utan kanalerna som mynnar ut på förgasarens cylindersida. Så man tjänar på att blåsa igenom dem med lite spray-olja och sedan tryckluft.
 

O.bach

Välkänd medlem
14 jan 2007
274
0
16
Norge
Hei.

Har fått nye plugger. Starter lett kald og varm. Går fint på tomgang også. Men vil smelle fra eksosen rundt 5000 omdreininger. Virker som den drukner. Slipper jeg gassen, vil den dø ut. Holder jeg jevn gass blir små smeller hele tiden. Spesielt under belastning og kjøring i lav fart i løssnø. Slipper jeg av på gassen drukner den. Gir jeg brått gass går den bra. Over 5500 går den utmerket.
Kan det være flottørhøyden som er gal? 12 mm fra flottørarm til anleggsflate på forgasser.

Mvh

Ole Bach
 

O.bach

Välkänd medlem
14 jan 2007
274
0
16
Norge
Hei.

Skuteren blir verre jo kaldere det er. Nå er det -10 her og den skyter mer da. Virker som den går magert. Kjørte på 5000 omdreininger og stengte den av. Ut med pluggene og de var grå/hvite på tuppene og brune lengre inn.
Ville dø ut på tomgang, men choket jeg den gikk den fint på tomgang igjen. Kan det være kondens som gjør det. går mye bedre når det er varmere ute. Starter på første drag kald om det er mildvær ute.
Har forgassernålene noen innvirkning på smellene?

Må nok ut med gasserne igjen og blåse de rene.

Mvh

Ole Bach
 

O.bach

Välkänd medlem
14 jan 2007
274
0
16
Norge
Hei.

Pluggene blir grå på tuppen av elektrodene, brun ellers. Kan nålene ha innvirkning på dette? Føles ut som den går magert. Vil liksom dø ut ved jevn gass, Blir bedre med litt choke.

Mvh

Ole Bach
 

O.bach

Välkänd medlem
14 jan 2007
274
0
16
Norge
Hei.

Har sjekket nålene og satt de på tredje hakk med to skiver under sett ovenfra. På den ene nåla var e-clipsen altfor stor og helt løs, så nåla kunne bevege seg noen mm op og ned. Satte bensinskruene på 2 omdreininger ut. Ble endel bedre nå. Ble mye bedre gassrespons og "bøøer" ikke lengre ved gasspådrag.
Eneste som er at smellene er der ennå. Mindre enn før. Lekker litt eksos mellom sluttpotta og eksospotta. Skal få nye fjærer der.
Virker som det blir bra når den er varm.
Tomgangen øker når den blir varm, og mister den fine tripple lyden på tomgang. Blir så jevn gange på den. Går på alle sylindrene.
Dysene er originale(hoved 143,8x2 + 145, pilot 45x3)

Mvh

Ole Bach
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
avgassmällar=oförbränd bensin,

vill ju inte gå med på att det skulle hända för att munstycket har kleggat igen
 

O.bach

Välkänd medlem
14 jan 2007
274
0
16
Norge
Hmm, kan det være tette dyser enda?
Må vel dynke de i diesel gasserne.
Var mye skitt i de. Spesielt ved forgasserstemplene.

Får sjekke i morgen.

Mvh

Ole Bach
 

O.bach

Välkänd medlem
14 jan 2007
274
0
16
Norge
Hei.

i dag gikk den perfekt. Startet på første drag. Ingen smell eller noe. Min sønn var ute en time og cruiset på jordet. Kjørte mellom 4500-6500 omdreininger. Var kaldere idag, ca -2 grader. Eneste som er tomgangen ikke er helt stabil kald. Går lavt da, men finere varm. Kan jeg gå opp til 50 på tomgangsdysene? Virker som den magrer litt på lavt turtall.
Merket en svak skrikende lyd fra primærvariator på lavt turtall og tomgang når den ble varm.
Hva kan det være? Har liten peiling på variatorer.

Mvh

Ole BAch