Vad är detta för boggie?

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Fick tag på denna för några hundralappar. Men vad har den suttit på för skoter? gissar på Arctic Cat iaf, men har boggien något speciellt namn och vad har den för egenskaper?

Tacksam för svar!



 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Hmm, min gissning skulle vara att den är till en Polaris. Men vilken, tja, en SP eller liknande från slutet av seklet.

Edit: Förresten, hade Polaris RydeFX dämpare? Jag har nog fel i min första gissning. Kikade en sväng i Brown's och den är snarlik med ex. Panthera från 1995
 
Last edited:

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Jag vill också gissa!!!

Polaris, skulle gissa på att det där är boggin innan xtra 10..
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Arctic Cat

Jag är 100 % säker på att det är en Arctic Cat boggie, närmare bestämmt en sk. FasTrack boggie.

Ser ut att vara en 345cm/136" boggie i och med att det sitter OverLoad fiber fjädrar på den.

...ålder ca 1990 - 1997 beroende på ifrån vilken modell den suttit på ;) .



.
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Sv: Arctic Cat

Jag är 100 % säker på att det är en Arctic Cat boggie, närmare bestämmt en sk. FasTrack boggie.

Ser ut att vara en 345cm/136" boggie i och med att det sitter OverLoad fiber fjädrar på den.

...ålder ca 1990 - 1997 beroende på ifrån vilken modell den suttit på ;) .



.

Vad är OverLoad fiberfjädrar? Vad gör de för nytta?

Fungerar den bra då? Blir till att sätta på nåt hemmabygge eller sälja.
 

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Har du en passagerare bakom dig så styvar man upp fjädringen rejält genom att fälla upp overloadsen.

Det är dom där plattjärnsliknande grejorna rakt under den långa fjäderpinnen.

Overloadsen kom -95 i samband med bearcats intåg, men dom satt även på Panter och pantera och blev sedan kommade år standard på samtliga touringmodeller.

Min gissning är att den där boggin kommer från en 97:as panther
Har för mig att dekalerna var grön och lila där slidsen matchar dekalsättningen.
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Okey. Och längden är 345? Har inte mätt den så vet ej :/ Fungerar den bra då? Är det något att spara till något kommade hemmapul eller är det bara att lägga ut på blocket för en tusing? Det är alltså en boggie avsedd för touring?
 
R

Robin

345 Ja.

touring/sport touring boggie, satt likadan på powder extreme som jag körde förr, tycker den bottnade väldigt lätt, men beror ju helt på skicket. annars vad den väldigt kass på att behålla skidorna i marken, plus eller minus? bestäm själv ;)
 
R

Robin

nix, dom fäller du upp om man tex ska ha passagerare, dvs som styvar upp bakre boggie fjädrarna litegrann.

Ser dock mysko ut när ena "overloaden" ligger ovanpå fjädern, båda ska ligga undertill och fälls upp med hjälp av 2 klackar.

mvh/Robin
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
nix, dom fäller du upp om man tex ska ha passagerare, dvs som styvar upp bakre boggie fjädrarna litegrann.

Ser dock mysko ut när ena "overloaden" ligger ovanpå fjädern, båda ska ligga undertill och fälls upp med hjälp av 2 klackar.

mvh/Robin
just ja. fusionären hade ju skrivit det.

Ja, dom ligger lite huller om buller nu för att boggien är lös. Fjädrarna lossnar från sina klackar hela tiden också.
 
R

Robin

just ja. fusionären hade ju skrivit det.

Ja, dom ligger lite huller om buller nu för att boggien är lös. Fjädrarna lossnar från sina klackar hela tiden också.
Hade samma problem med min zr 440 -00 boggie, vet dock inte hur jag löste det men det fixade sig tillslut.

mvh/Robin
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Precis som 2stroke säger är det ifrån en arctic runt -95 skulle jag tro, och angående "om det är något boggie att ha" så tycker jag det. Tror det är 16cm fjädringsväg eller något sådant på dom. Inte jättebra men inte sämre än en indy iallafall. Helt ok för ett hemmabygge.
 
R

Robin

Ett tips är att kolla så inte bakre axeln som fästes fast i chassit inte är böjd. Min böjde sig rätt så rejält efter bara 40mil.

mvh/Robin