tror knappast att luftkylda är mkt bättre. Ända driftsäkra lukftkylda jag vet är ET.n:s motor och 503:an.Ja luftkylda motorer är bra mycket driftsäkrare en vätske kylda konstigt nog. Det säger ju även dom tre skoter butikerna som ja har här i borlänge. Sen är ja inte ute efter så mycke krut. Då ja tycker min indy 340 lite sticker bra nog. Men den är ju inte gjord för att hoppa med. så. Då skulle ja nog heldre satsa på ett iq chassie som håller.
Om du tänker på Srv/Vikingens motor så tror jag det var en debatt mellan dom å 503. 503:an vann ganska solklart, kan kolla om jag hittar detLuftkylda är generellt sett mindre driftsäkra förutsatt samma effektuttag.
Nu är ju fläktkylda motorer avsedda för andra segment och där är effekten mer eller mindre ointressant och därför håller de bättre också.
Men i jämförelse håller allt bättre än en 440 med effekt kring 110-120 hk...
Pålitlighetsmässigt kan man knappast gå runt Yamahas 540 som nog är den bästa fläktkylda motor som gjorts.