Val av skoter, nyköp, önskar åsikter från er som kan och har erfarenheten

hamilton

Medlem
9 feb 2007
12
0
1
Hallå,

Nu var det ett tag sedan jag besökte forumet men fick ny gnista när jag väl tagit beslutet att köpa en ny maskin att ställa vid fritidshuset.
Vi är en familj, två vuxna och två barn som åker ut på turer och i många fall följer pulkan med (om jag inte får frun att köra GT600:an från -00).

Innan barnen kom har jag haft Summit, Renegade, och MXZ så jag har "lekt av mig" en del tidigare. Men också sett fördelarna med dessa maskiner.

Nu letar jag mao den perfekta hybriden som kan allt, ska vara bra till en långtur ensam, med ett barn eller med pulka....

Mina egna val i rangordning:
1. Lynx Commander 600 e-tec
2. Ski-Doo Expedition 600 e-tec
3. Lynx Grand Tourer 600 e-tec
4. Ski-Doo Renegade 600 e-tec

Vad tycker ni? Det kanske är så att en Renegade kommer att fungera kanon att dra pula med och ha något av barnen med på bönpallen på de dagsutflykter vi gör.

Svårt :eek:hwell:, ska ta ett beslut innan helgen....
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Kör du med någon form av bk-system eller är kärringen och ungarna immuna mot blåröken? :) Har du funderat på en skoter med modern fyrtaktsmotor?
Jag vart imponerad av commandern med fyrtaktaren... när det puttrade fram hördes gnisslet från mattan högre än själva motorn :)
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Commander kan jag bara säga gott om. Den är ju bred men den är samtidigt ganska smidig.

Renegade 600 är en mkt trevlig maskin. Helt ok att dra med men snäppet roligare än bredbandarna.
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Körde själv Renegade BCX 800 e-tec och drog pulka med kidsen i och det funkade hur bra som helst.
Det beror väl på hur fördelningen ser ut med hur mycket du kommer köra utan pulka förstås. Blir det mer utan pulka så är det väl utan tvekan en renegade du ska kika på, då får du en kul lekmaskin.
 

hamilton

Medlem
9 feb 2007
12
0
1
Eliminator; nej inget bk strunt här inte. Tar jag en Commander med 4-takt tycker jag allt det roliga med skoteråkningen har försvunnit. E-tec motorn har ju körglädjen men är ändå modern, hyfsat tyst, snål och luktar inte alls som de gamla 2-taktarna.
Så, e-tec blir det, frågan är bara vilken sort....

Fördelningen kommer i antal mil räknat vara mer med pulka än utan. Som ni hör lutar jag åt Commandern....
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
.. visst är det en fråga om dubbel föräkrings och bensinräkning, men du bör visa sambon hur fantastiskt roligt det är att själv köra skoter!

En duktig pulka går väll på mellan 7-23.000, gillar hon inte den nuvarande så försök sälja 00'an och lägg de pengarna på en lite nyare skoter. dvs. GT-00'an + 10.000:-

Visst är det helt olika saker, att ev skaffa en ny, och att skaffa 2 st.
Men ge de ett resonligt försök, barnen kommer att växa och deras intresse för snöskoterfärder växer inte som ogräs bak i en skoterpulka.
 

JonasD

Medlem
18 okt 2012
16
0
1
Borlänge
Har aldrig hört något klagomål från någon med en Commander, så om ni skall ut med familjen fungerar commandern väldigt bra. Är en stark skoter som klarar av att dra saker samtidigt som du även kan leka av dig på den.

Så hade jag varit du hade jag slagit till med en Commander.
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Kan inte låta bli att hänföras av 1200ans fina beteende när det kommer till att vara crossover. Har pulkan varit med så har alltid vår 1200a fått dragit den. Trotts att vi haft en polaris widetrack, vi har helt enkelt tyckt att skotern gått lugnare framför och även komforten i pulkan varit bättre (röken). Att Renegaden är skönare att dra med är för att den inte känns så lång och tungstyrd som Widetracken. Men så har vi åkt mest fyrtakt sen -03 då rx-1an kom så är helt klart något färgad.

600ace motorn är också extremt bra, men känns lite trött och växlar lite onödigt tokigt när man vill leka lite. Som ersättare till 550 instegsmotorn så är det dock en helt klart värdig fyrtaktskombatant :)
 

hamilton

Medlem
9 feb 2007
12
0
1
Tack för alla svar, det blev en Commander 600 e-tec LTD, hämtas i det närmaste.
Ska bli ruskigt intressant att testa, har bara läst bra om den.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Trevligt, du kommer inte att bli besviken oavsett du ska dra pulka i lagom familjetakt eller koppla bort den för lite skoj, enda nackdelen egentligen är att man alltid får spåra och bärga andra på de mest obekväma ställena , iofs är ju det ett rent nöje också :eyebrows:
 

hamilton

Medlem
9 feb 2007
12
0
1
Har nu lagt 25 mil på nya Commander 600 LTD, det är verkligen en riktigt fin maskin.
Stor och tung, ja men ändå ruskigt smidig och det känns inte alls när man kör den.
Första 25 milen täcktes av 10 mil med pulka och resten ensammen eller med ett barn bakpå. 33 liter soppa har passerat vilket jag tycker verkar helt sjukt lite med tanke på att den är helt ny och med pulkakörningen.
Det enda jag egentligen har att anmärka på är att det vibrerar ganska häftigt i tunneln och på fotstöden i farter under 40 km/h men man vänjer sig vid det.

Kan inte annat än rekommendera denna skoter till dem som söker den perfekta allroundmaskinen.
 

Tjoflöjt

Medlem
6 jan 2013
8
0
1
Västerbotten
Har köpt en Commander LTD årsmodell 13 och är ochså verkligen nöjd med den, men det är som du säger den vibrerar ricktigt mycke, lägger man i friläget och gasar så vibrerar det ochså så jag tror att det är något med variatorerna eller motorn som är lite obalanserat, bränsle förbrukningen är verkligen liten på den har själv bara kört 15mil men det syns knappt på tankmätaren.