Var kan felet ligga?

stadac

Medlem
6 mar 2006
14
0
1
Lycksele
Nu behöver jag er hjälp grabbar. Jag har en ski-doo mxz 600 -99 som har gått klockrent tills i höst. Då ena kolvringsknastret lossnade och repade cylindern och slog sönder kolven. jag fixade detta genom att borra och sätta dit överdimensionskolvar. Då gick den som smort igen. Men när jag för en vecka sedan kom hem från fjälls så hände det något märkligt. När jag ligger och kör på leden, i kanske 50-60km/h så börjar motorn bluddra och fyrtakta. Jag var bara några hundra meter hemifrån så jag körde hem och började felsöka.

När jag kollat igenom allt, bytt flottörventliler i gasarna. (trodde att felet låg där), kollat kompen i cylindrarna. Rave portarna, reed ventlilerna, kollat så att inte choken har hängt sig.
ALLT ÄR OKEJ!

Vad kan felet vara? Jag blir knäpp när jag inte hittar något fel. Och eftersom att kompen i båda cylindrarna stämmer så kan ju inte felet ligga där eller? Den går igång och går. men fyrtaktar och bluddrar, och när jag stänger av den så rinner det praktiskt taget bensin ur förgasarna. Jag tycker det här verkar märkligt. Jaja, ni kan ju skriva av er lite och försöka klura ut var problemet ligger, för jag har idétorka!

/ Jesper
 

The Engineer

Välkänd medlem
1 jan 2000
228
0
16
Det är flotörerna som hängt sig....När du hade isär gasarna så måste du kolla så de åker ner tillbaka....Kolla dom! Kan inte vara något annat om du kollat allt annat! Lycka till
 

Lone

Välkänd medlem
1 jan 2000
168
0
16
50
Gällivare, Sverige
Tja!

Jag har råkat ut för ungefär samma sak men med en XLT för ett antal år sedan, letade som fan men hittade ingenting. Uppe i fjällen var vi också så det var fältmässiga förhållanden så att säga.

Efter ett tag insåg vi att gasarna var dränerade i botten, vatten och annat skit samlades upp i en kort stump genomskinlig plastslang.
Efter att vi tömt ut skiten gick det klockrent igen men det tog oss nån timme att komma på det.

Jag har ingen aning om det finns en liknande lösning på mxz men du kan ju alltid kolla, man ser det direkt när man vet vad man skall leta efter.
 

stadac

Medlem
6 mar 2006
14
0
1
Lycksele
Nu hittade jag felet, men det kan inte ha varit ett vanligt förekommande fel på rotax motorerna. Det hela slutade med att jag skulle testa om det jag hade fixat fungerade, så jag pallade upp skotern och testade, den hann inte gå många sekunder innan det blev dyngpall.

Den hade då nypit på båda cylindrarna. Så iväg på borrnig av cylindrarna (som tur var det stålfoder och inte nicasil), och i med nya överdimensionskolvar. Skulle nu försöka kolla varför den nypit, så första tanken var att vattenpumpen lagt av, så när jag tar lös kåpan och känner på hjulet så går det runt, alltså där var felet. Men när jag sedan plockar lös hjulet kommer det utskjutande en svart sörja.

När jag sedan tar upp den för att kolla vad det var så ser jag att det är bitar av en packbox, och mitt i den högen så ligger fjädern som ska spänna packboxen runt axeln (vet inte vad en sådan fjäder heter, men nu kallar jag den fjäder). Då har den fjädern tydligen gått av, och därför har packboxen börjat läka. Men till råga på allt så har fjädern dansat rumba nere i vevhuset och därför förstörs drevet som går på axeln mellan oljepumpen och vattenpumpen.

Så det var bara att klyva motorn och leta reda på en begagnad axel, för drevet gick tydligen inte att pressa av. Satte sedan ihop motorn och nu så går den som en klocka. Att en fjädern runt en packbox kunde gå av så där det visste jag inte. Men man lär sig ju alltid något nytt. :)