Var kan man finna bränsleförbrukningar på olika skotrar inför skoterköp?

Fredrik Tysk

Medlem
17 nov 2016
6
0
1
www.fredriktysk.se
Hej!
Jag har mycket liten erfarenhet av snöskoteråkning, men jag tycker att det ser riktigt härligt ut att ge sig iväg med snöskoter ut i ett vitt vinterlandskap ut i fjällvärlden och då jag nu flyttat upp till de nordligare delarna av landet så tänkte jag att jag ska göra slag i en av mina drömmar och skaffa en snöskoter...

Det jag främst räknar med att använda en snöskoter till är att kunna ge mig ut på längre turer i form av skotersemester i framförallt fjällvärlden, men även i lägre terräng. Jag gillar ju att fjällvandra och andra friluftsaktiviteter som att cykla och ger mig gärna ut på veckolånga fjällvandringar och cykelturer på flera dagar, så nu tänkte jag även testa på att uppleva många fina stunder under vinterhalvåret då jag hoppas kunna skotersemestra mellan olika stugor och upptäcka det fina vinterlandskapet.

Min avsikt är att mestadels hålla mig till leder, så en touringmaskin är väl det som det framförallt lutar emot, då jag vill kunna åka bekvämt, samtidigt som jag vill kunna få med mig packning, men inte vanligtvis avser att släpa på någon pulka.

Eftersom att jag tror att det kommer bli många mil per säsong så tycker jag att det är viktigt med en låg bränsleförbrukning, så en fyrtaktare lär det bli. Men vet någon var man kan finna uppgifter om snöskotrars bränsleförbrukning?
Visst förstår jag att de lär variera en hel del beroende på körstil och underlag. Det är bara för Ski-Doo som jag funnit siffror på deras bränsleförbrukning på deras amerikanska hemsida och även om inte siffrorna säger att de är just den förbrukningen som skotern har just med mina förutsättningar så kan ju siffrorna ge ett hum om hur den står sig emot andra snöskotrar om man finner siffror även för dem.

I första hand är jag ju mest intresserad av en sida där bränsleförbrukningar för olika modeller redovisas, men det vore ju även intressant om någon med kunskap vill uttala sig om hur bränsleförbrukningen står sig mellan följande modeller som jag sneglat på, utan att bestämt mig för någon av dem.

Ski-Doo Grand Touring 600 ACE (Ny skoter)
Lynx Adventure 600 ACE (Ny skoter, borde väl vara likvärdig förbrukning som Ski-Doo:n då det ju är samma motormodell)
Yamaha Venture Multi Purpose (Ny skoter)
Arctic Cat Pantera 3000 (Ny skoter)
Arctic Cat T660 Touring med respektive utan turbo (Äldre skoter)
Alternativt någon annan bränslesnål touringskoter.

/Fredrik
 
Last edited:

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Hej och välkommen till forumet!

Det har funnits en svensk sida, låg under nån av skotertidingarnas hemsidor har jag för mig.
Där kunde man fylla i olika egenskaper för olika skotrar, tex. bränsleförbrukning.
Tanken var väl att ägare av respektive modeller skulle fylla i egenskaper för sin egen skoter.
Problemet var att vem som helst kunde fylla i vad som helst har jag för mig.
Slutsats, går ej att lita på.
Tveksam om den finns kvar...

De maskiner du listat upp är bränslesnåla maskiner.
Den äldre Arcticen är dock långt ifrån de övriga i körbarhet/manöverbarhet.
Skidoo och Lynx har även sina modeller med 2T 600 Etec som också är riktigt snåla.
Kanske inte kommer ner i 600 ACE förbrukning, men kan troligen konkurrera med Yamahan.
Det finns ju också 900ACE som har lite mer att åka med, också till låg förbrukning.
60hk som 600ACE har är väldigt lite i en skoter.
Pantera 3000 har 65hk.
Yamahan har 80hk tror jag.
900 ACE har 90hk.
600 Etec har 115hk.

Är det nya maskiner du tänker dig, eller vad har du för tänkt budget?
 
Reactions: Mr snow

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Hej och välkommen till forumet!

Det har funnits en svensk sida, låg under nån av skotertidingarnas hemsidor har jag för mig.
Där kunde man fylla i olika egenskaper för olika skotrar, tex. bränsleförbrukning.
Tanken var väl att ägare av respektive modeller skulle fylla i egenskaper för sin egen skoter.
Problemet var att vem som helst kunde fylla i vad som helst har jag för mig.
Slutsats, går ej att lita på.
Tveksam om den finns kvar...

De maskiner du listat upp är bränslesnåla maskiner.
Den äldre Arcticen är dock långt ifrån de övriga i körbarhet/manöverbarhet.
Skidoo och Lynx har även sina modeller med 2T 600 Etec som också är riktigt snåla.
Kanske inte kommer ner i 600 ACE förbrukning, men kan troligen konkurrera med Yamahan.
Det finns ju också 900ACE som har lite mer att åka med, också till låg förbrukning.
60hk som 600ACE har är väldigt lite i en skoter.
Pantera 3000 har 65hk.
Yamahan har 80hk tror jag.
900 ACE har 90hk.
600 Etec har 115hk.

Är det nya maskiner du tänker dig, eller vad har du för tänkt budget?
Menar du skoter banken (har för mig den hette så) så var det ju här den låg medan sidan hette skoterleden. Men det finns va jag vet inte kvar
 

Fredrik Tysk

Medlem
17 nov 2016
6
0
1
www.fredriktysk.se
Hej och välkommen till forumet!

Det har funnits en svensk sida, låg under nån av skotertidingarnas hemsidor har jag för mig.
Där kunde man fylla i olika egenskaper för olika skotrar, tex. bränsleförbrukning.
Tanken var väl att ägare av respektive modeller skulle fylla i egenskaper för sin egen skoter.
Problemet var att vem som helst kunde fylla i vad som helst har jag för mig.
Slutsats, går ej att lita på.
Tveksam om den finns kvar...

De maskiner du listat upp är bränslesnåla maskiner.
Den äldre Arcticen är dock långt ifrån de övriga i körbarhet/manöverbarhet.
Skidoo och Lynx har även sina modeller med 2T 600 Etec som också är riktigt snåla.
Kanske inte kommer ner i 600 ACE förbrukning, men kan troligen konkurrera med Yamahan.
Det finns ju också 900ACE som har lite mer att åka med, också till låg förbrukning.
60hk som 600ACE har är väldigt lite i en skoter.
Pantera 3000 har 65hk.
Yamahan har 80hk tror jag.
900 ACE har 90hk.
600 Etec har 115hk.

Är det nya maskiner du tänker dig, eller vad har du för tänkt budget?
Tackar för svaret!
En tanke var nog en skoter i cirka 60-70-tusenkronorsklassen, men just nu lutar det nog mer mot en helt ny skoter som ju har både garantier och man inte behöver oroa sig för vad den varit med om tidigare (därmed absolut inte sagt att jag inte kör sönder den mer än någon annan, men jag kan ju då bara skylla på mig själv för de skador som uppstår).

Om jag tolkar ditt svar fritt så drar alltså Yamahamodellen med sina 80 hk ungefär som en Skidoo 600Etec. Alltså en del mer bränsle än en 600 ACE.

Men hur står sig egentligen en Artic Cat Pantera 3000 (som jag tycker att ser trevlig ut) emot ovanstående modeller?

Respektive det billigare alternativet i inköp, som på sin tid hade relativt bra bränsleförbrukning, alltså Artic Cat-touringen T660 med respektive utan turbo?

/Fredrik
 

trilla

Välkänd medlem
21 mar 2010
208
2
16
Umeå
Panthera 3000 är inte särskilt trevlig tycker jag. Har i och för sig bara kört den några svängar men är enigt mig sämre på allt mot brp's skotrar. Jag valde en ranger 49 600 etec då jag anser att den har allt du begär och skäms inte för sig i djupsnö heller. Har haft en 600 ace i en lynx yeti, bränsleförbrukningsskillnaden mellan dessa två skulle jag säga är försumbar. Tänk också på att en ace har 1000kr dyrare årlig service. Men både acearn och etec är super trevliga motorer. Acen är märkbart tystare, det är väl den största fördelen. Har också haft en venture multipurpose några säsonger, ingen vidare skoter. Tung och stor, går bra på led men motorn lever om som attans.
Näe.. Köp valfri brp produkt med valfri motor. I det här segmentet är dom helt outstanding skulle jag säga..
 
Reactions: Mr snow

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Min pappa har en Lynx xtrim 900ace, inte kört själv så mycket med den men upplever den som en kanonfin långfärdsskoter. Motorn går tyst o fint och du kan välja tre olika lägen på körkaraktär. Mattan är nog lång att brygga över mindre gupp och pps-boggien tar hand om resten. Lagom höga kammar för att ge komfort och även grepp. Går att köpa till det mesta du kan tänka dig behöva för dina resor extra höga vindrutor, packväskor etc
Ang bränsleförbrukning så är det nog hugget som stucket om man väljer ace eller etec. Pappa körde sin tidigare 600etec på under litern när föret va hårt o fint. I vanliga fall drog den så klart mer. Han var nästan lite sur i början pga att 900acen låg på samma snitt som 600etecen han hade innan.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Jag hade lagt till Lynx 49 ranger 600 E-tec på den listan. Tror det är en bra maskin för längre strapatser och lättare upptäcksfärder. Men någon får väl rätta mig om jag har fel.
 
Reactions: Mr snow