Varför flödar den och blir sur när den står?

filofax123

Aktiv medlem
9 jan 2009
59
0
6
Har varit tilll fjälls i en vecka med min mxZ 800 -01. I höstas bytte jag kolvar, cylindrar å insugsgummin då de var helt slut och skotern knappt ville gå. Den har gått kanon hela vintern ända tills några dagar in på påsken.

Det som händer är att den är ta mig faan omöjlig att starta då den är kall. Är sur från första rycket även fast jag inte chokat den? Även när den har blivit varm och stått en stund runt en timme så är det samma bekymmer. När jag kör så går den lika bra som tidigare men har blivit enormt törstig ca 5 l/mil vid stillsam körning. Har legat på runt 3 liter hela vintern oavsett hur jag kört. Jag har surat ner massor med stift och även låtit kompisar varmkört stiften för att få igång den och efter att ha slitit axlarna ur led så startar den med svartrök och avgasknallar.

Problemet är alltså att det blir toksur när den står och i och för sig även flödar då jag kör.

Har någon en idé om varför och hur jag fixar det?

/H
 
N

N_w

nålventilerna är slut i förgasaren, de sitter 1 nålventil i båda förgasarna fäst i flotören. Testa om dem fungerar så här gör du. Du tar lös förgasarna och skruvar lös botten delen så du har framme flotören, sen tar du slangen där soppan går in i förgasarna och blåser i den, (blås samtidigt) när du lyfter upp flotören så ska den vara käpptätt om inte då är nålventilen nött. = När flotören är i topp så är flotörhuset fullt och nålventilen skall hålla tätt då. Vilket den inte gör nu

kostar ca 400-500 kr st för en liten ventil...................................
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.004
113
Stora Blåsjön
Antar att den gått rätt långt och förgasarna börjat bli slitna. Enklast är nog att köpa ett par andra som har gått mindre, det finns delar att köpa till och troligen är det flotörnålarna som är slut. Men trottlarna lär nog också vara slitna vid det här laget, isåfall blir det billigast att köpa ett par som kanske gått hälften av vad dina har gått nu.
 
N

N_w

Det låter ju inte vettigt att måsta byta ut förgasarna? nålventilerna är något som åldras och slits. Det är inget tecken på att förgasarna är för gammla
 

filofax123

Aktiv medlem
9 jan 2009
59
0
6
Hmm snacka om snabbsvar. Kanon grabbar!!!

Misstänker själv att det har med flottör eller nålventil att göra, men hade ingen möjlighet att plocka isär i fjällen. In i garaget och ta isär helt enkelt.

Det ni menar är som jag förstår det att nålen troligtvis har nötts ned i omkrets eller att nålmunstyckets hål är någon mikrometer för stort och då flödar soppan när motorn är avstängd? Finns det inga vakumslangar som ska strypa flödet när motorn inte går?

När jag ändå plockar isär så tänkte jag se över bestyckningen. Har ni pejl på grundbestyckningen?
 
N

N_w

MJ 500 PJ 17,5 har jag för mig.. Nej jag tror det bara är nålventilen som är dålig den är gjord av något gummi eller plast slag, men hela ventilen är inte gjord av det, bara 1-2/4 av ventilen resten är någon metall
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.004
113
Stora Blåsjön
Det räcker med största sanorlikhet att byta flotörventilerna. Men eftersom det är en 800 som vibrerar rätt mycket så slits förgasarna betydligt mer än på tex en 600a så har den gått rätt långt runt 1000mil så kan det vara bra att kolla det övriga skicket på förgasarna innan du börjar kasta pengar på dom. Är trottlarna slut så brukar man höra det på tomgången att det tickar/slammrar från förgasarna, dock inte helt enkelt att höra om även tra-variatorn låter.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Standardfel på polaris för ett par år sedan, '02-'03 kanske.
Dom hade inte gummitoppar utan bara någon form av metall - bytte ett par.
 

filofax123

Aktiv medlem
9 jan 2009
59
0
6
Ett tag sedan senaste posten..men om någon får samma bekymmer så var det membranet i soppapumpen som var trasigt så bensinen så att säga fortsatta att rinna även fast motorn stannat. Bytte till en begagnad pump och allt funkat sedan dess!