Variator P85

Mackan75

Ny medlem
9 okt 2023
4
1
3
48
Sverige
Hej,

Måste bara kolla.. har köpt en gammal Pro X2 som jag rivit isär för genomgång. Är primärvariatorn (P85) endast pressad på vevaxeln? Ingen krysskil eller liknande?

Har kollat flera gånger å den verkar endast vara påpressad (konisk axel), men jag ville ändå höra, tänker att det borde bli ganska högt vridmoment mot just axeln och att de ev. slirar? På mopeder mm. brukar det alltid vara splines på axeln.

//Mackan
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Det är en konisk ihopkoppling mellan variatorn och vevaxeln. Den tål betydligt mer än ett splines i samma diameter och skulle den slira för att man skruvat åt variatorskruven felaktigt så blir den hopsvetsad av friktionen och då sitter den bra :)
Ska du lös med variatorn så ska du använda en riktigt avdragare för ändamålet. Går den bet så kör man med en avkapad avdragare, tejp och vatten.
 
Reactions: Mackan75

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Största anledningen till att du har en krysskil på mopedens vevaxel, är för att hamna rätt med tändningen.
Det är fortfarande konan som håller fast svänghjulet på axeln.
T.ex de 3-vxl Victoriamotorerna som satt på Rex- och Fram- mopederna hade ingen krysskil, utan där får man sikta in svänghjulet så noga man kan och sedan knacka fast det med en gummiklubba innan man drar fast med muttern. Sedan så får man så gott som alltid justera på tändplattan, och många gånger släppa på svänghjulet och göra om.
Sorry för moppelektionen, men jag kunde inte låta bli... tvåtakt luktar ju gott på sommaren också :D
 

Mackan75

Ny medlem
9 okt 2023
4
1
3
48
Sverige
Haha, så är det. Lite 2-takt luktar aldrig fel :) Jag köper såklart det du säger på den genrationens mopeder, men jag syftade mer på de lite nyare vesporna som har variator på ena sidan och tändning/svänghjul på andra sidan. :)
 
Reactions: mas