Variator set-up på sks?

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Nån här som vet vad det sitter för orginal grejor i variatorerna på en Axxys sks 800 155 -17?
 

Trigger

Välkänd medlem
6 feb 2013
185
15
18
Piteå
Minns jag rätt så är det 10-70g, guld 100-275 i primären och rak 40 helix med svart 140-220 i sekundären.
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Ok, ja det är vad jag äntligen lyckats läsa mig till oxå. Frugan har köpt en sks, hon tycker den är så ryckig när hon ska iväg. Kollade upp fjädern som satt där och det verkar vara en Teamfjäder 165-327, kan ju vara en anledning till att den ör lite het när hon ska iväg😅 vikter har jag ingen aning om, men hon fick med 3st 10-70 vikter så jsg gissar att dom oxå är utbytta mot nå annat.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Sätt i en fjäder poå runt 130 i starttryck så far den iväg bet smoodare och kolla axialspelet mellan rem och skivor är de mer än 0,5mm så hugger de iväg, de ska va så tight som möjligt utan att den drar, jag brukar shimsa in till 0,5mm men de är ett jäkla klater att göra tyvärr.
 
Reactions: Ante79

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Venom grön fjäder har 140-330, den gör nog saken bättre!
Jag upplever att remspelet faktiskt har ganska liten betydelse i verkligheten, i praktiken är det bättre att ha spelet lite större än nödvändigt i och med att remmarna håller rätt olika kvalitét vad gäller mått och tjocklek.
Visst greppar den lite mjukare med så tajt spel som möjligt, men inte värt mödan om du frågar mig. Testade allt mellan 0,2 till nästan 2mm ifjol och någon herrejössesskillnad är det då inte :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Ska man ha samma sluttryck som orginalfjädern?
Ja de bör man ha om den inte ska övervarva vid höga farter med full gas. Ang axiaspelet mellan rem och skivor så påstår jag att de gör enorm skillnad just från stillastående och man gasar iväg. De är synd KN racings ställbara variatorlock kostrar 5000kr för de är guld värt då man kan justera in axialspelet utv variator på 5 min.
 

neden

Välkänd medlem
1 sept 2015
153
32
28
Timrå
Ja, jag vill också påstå att det gör en hel del med tight remspel. Speciellt för att motverka ryck. Med stort spel startar man ju på betydligt högre växel också, då remmen kommer greppa betydligt högre upp på skivorna i primären.

Justerbara locket är bortkastade pengar. Rullarnas position på vikten i viloläge blir i lite utväxlat läge och påverkar växlingen.. Så himla krångligt är det inte att shimsa korset. 👌
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Man behöver nått specialverktyg för att lossa på korset va? Har för mig att dom brukar sitta som berget oxå.
 

neden

Välkänd medlem
1 sept 2015
153
32
28
Timrå
Ja, det behövs verktyg. Är man händig så kan man göra egna. Muttern och korset sitter med rejält med loctite, så med fördel värmer man med tex värmepistol.
 
Reactions: Ante79

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Man behöver nått specialverktyg för att lossa på korset va? Har för mig att dom brukar sitta som berget oxå.
Att byta från 163 till 130-140 i starttryck ger mer effekt på "hugget i start än att shimsa in remspelet supertight så prova fjäderbyte först jag tror de duger gott och remspelet kan ju va rätt ok nu också. I fjol bytte jag fjäder från 130 till 163 och de vart ett jäkla hugg i start.
 
Reactions: Ante79