Variator - slirar?

VerticalEscaper

Aktiv medlem
15 feb 2009
56
0
1
Hej!

Har stött på ett problem med min variator (tror jag).

Funkar att köra bra på "lägre" varv. Ända upp till ca: 7000 varv, då börjar motorn genast övervarva och skotern slutar dra. Om man kikar lite på variatorn kan man se att remmen inte varit högre upp än ca: halvvägs upp på skivorna.

En annan sak jag upptäckt är att skivorna är väldigt "glatta" eller hala där remmen har nött, kan detta påverka?

Jag har haft upp primären tidigare och rengjort och gått igenom vikter osv och det såg fint ut.

Vad kan orsaken vara till att den inte växlar upp till "högsta" växeln? Något tips? eller kan det rent vara så att skivorna är för "hala" och måste ruggas upp?

Kan tilläggas att primärvariatorn gängade upp sig vid första start. Kan bulten ha blivit förstörd (sträckbult) så att den inte håller fast variatorn nog mycket så den slirar på konan? Skotern är en Lynx RC 600sdi -06.
 

Strasse

Välkänd medlem
27 jul 2009
434
0
16
Gräsmyr
låter som sekundären är för hårt spännd eller fastnar, ta upp den och rengör den också. du har väll dragit fast variatorn med rätt moment?
 

VerticalEscaper

Aktiv medlem
15 feb 2009
56
0
1
Hur menar du med att sekundären är för hårt spänd? Kan man testa detta på nåt sätt? Jag ska testa skruva loss och rengöra den också så kanske man hittar nåt intressant.

Primären har jag dragit med 105NM och sekundären bara lite lagomt för hand :hmmmm:
 

Strasse

Välkänd medlem
27 jul 2009
434
0
16
Gräsmyr
ja den utvidgar sig först som den ska tills den fastnar och då vill primären fortsätta så den tappar då greppet om remmen, den är troligtvis inte för hårt spännd men det kan vara värt att ta upp den och rengöra. som sagt, kolla remmen först....
 

VerticalEscaper

Aktiv medlem
15 feb 2009
56
0
1
Remmen är något sliten, men inte allra värst, har även testat med två andra remmar (dock inte nya) med exakt samma resultat. Av någon anledning växlar den inte ut helt. Har fått loss sekundären nu och ska testa klyva den :)
 

VerticalEscaper

Aktiv medlem
15 feb 2009
56
0
1
Verkar inte vara sekundären det är nåt fel på.

Då bör det ju vara så att antingen slirar remmen (eftersom motorn börjar övervarva)
eller att själva variatorn slirar på konan?

Blir väl att köpa en ny rem och testa om det gör någon skillnad.

Bör man rugga upp ytan på skivorna eller ska dom vara helt blanka? Är nästan som att dom blivit polerade som det ser ut nu.

Eller kan det rent vara nåt annat som spökar, hjälp välkomnas med öppna armar.
 

Erik G

Välkänd medlem
5 okt 2008
259
3
18
Storuman
Testa rugga upp skivorna lite grann me hyffsat grovt sandpapper, typ 150 eller nåt liknande.
Bara att dra ett par gånger så de syns att de är gjort, behöver inte va överdrivet mycke ;)
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Man ska inte behöva ha sandpapper på dem, det räcker om man rengör dom med T-röd bara.

Du har fel rem eller trasig/felinställd variator.

Ett tips är att lämna in den på en lynx serviceverkstad, det kostar bara några hundralappar (+ slitdelar) att få variatorn rengjord, kontrollerad och linjerad.