Variator, tillslagsvarv ?!

MX470

Välkänd medlem
18 nov 2007
112
0
6
Våmhus
fick höra från en kompis om att man kunde lägga emellan en " bricka" eller dylikt mellan variator å fjäder för att få tillslagsvarvet på högre varv . så att man slipper byta fjäder då var det menat förstås. men då är frågan håller det på " nyare" skotrar. för polarens polare hade gjort så på en ET å fick ett ***** skjut i maskin :rock: så frågan är då helt enkelt, går det att sätta emellan en rörbit ? Bricka ? nåt anat dylikt, för att höja tillslagsvarvet ? eller är det bara ett rent påhitt ? Tacksam för svar // Ego
 

MX470

Välkänd medlem
18 nov 2007
112
0
6
Våmhus
Fin fint , då blir det att riva variator så fort som möjligt då man är student å inte har råd med ett jota nu för tiden längre :mad:
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Näe men stopp nu om du chimsar fjädern i variatorn så måste du ju även begränsa variatorns rörlighet. Alltså vikterna trycker ju ut den rörliga skivan och fjädern håller emot, förskjuter du då fjädern så måste ju variatorn ta emot innan den växlat ut fullt.

Jag är inte säker på att så är fallet men en ny fjäder kostar runt 400:-
 

Återfallet

Välkänd medlem
6 sept 2008
828
1
16
61
kiruna
Näe men stopp nu om du chimsar fjädern i variatorn så måste du ju även begränsa variatorns rörlighet. Alltså vikterna trycker ju ut den rörliga skivan och fjädern håller emot, förskjuter du då fjädern så måste ju variatorn ta emot innan den växlat ut fullt.

Jag är inte säker på att så är fallet men en ny fjäder kostar runt 400:-
Du menar väl att fjädern bottnar-går ihop helt? det orsakar utmattning i fjädern som kan gå sönder, för säkerhets skull bör man mäta så att det inte händer!
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Jo fjädern bottnar men även att den stoppar upp skivan då fjäderns längd vid ihoptryckt ökar.

Fjäder ihoptryckt + distans = X
 

MX470

Välkänd medlem
18 nov 2007
112
0
6
Våmhus
jaha , men nuså. folk säger att det går , och folk är negativa till det, kan man göra det eller ej ? ska ju trotsallt bara göra det nu tillfälligt blir inte mkt åka så . blir nya grejor till sommaren och blir inte så mycket åka i vinter heller då man jobbar tamefan hela tiden så . om man stoppar i en rörbit på dryga 1.5-2 cm knappt så lär det gå i längden, vill ju inte riktigt ha nån rörbit, bricka inne i variatorn för en längre tid direkt.. bara tillfälligt.
 

mogge.n

Välkänd medlem
11 mar 2007
238
0
16
tycker 1,5- 2cm låter mycket... risken blir väl att du får gasa o gasa och variatorn slår inte in förrän du nästan är på toppvarv.

Köp en rätt o riktig fjäder på en gång eller kör med den som den är...
 

Smithers

Välkänd medlem
22 nov 2007
514
0
16
umeå
är det inte ramperna som bestämmer inslagsvarv på tra variatorn? jag bytte fårn orginal fjäder i min tra3a från den svarta std till den gula med rött streck på. den fjäder var ca 4-5 cm längre än std fjäder o det funkar kanon har ju bytt ramper och vikter oxå men har ett inslag på precis 5000 som att släppa konan på en hoj askul om man vill spruta lite snö :bootyshake:
 

MX470

Välkänd medlem
18 nov 2007
112
0
6
Våmhus
ja men jag får väl prova å se hur mkt man kan lägga emellan, hade behövt ett tillslag på ungefär 5000 då motorn är en 440 så det är så hemskt dåligt bottendrag på den när som den är nu går iväg på 3000 å börjar arbeta vid 4.5-5000 så . får leka lite å leta lite .