variatoravdragare!!!

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
De flesta skoterverkstäder lånar ut avdragare om man lämnar 500 kr eller så i deposition.

Se till att gängorna är perfekt rena (både i variatorn och i avdragaren) innan du börjar försöka få loss den, smörj med molybdenfett också. Annars är det stor risk att gängorna skär ihop!

I nödfall kan man skaffa en skruv med samma gänga som variatorn (oftast någon UNF-gänga), gör en fördjupning i änden av skruven med stor borr eller försänkare. Ta sedan en lagom lång järnstång (den ogängade delen av en lång M8 - M10 skruv t ex) och runda av den i bägge ändar. Skruven + stången blir en rätt bra nödfallsavdragare. Men eftersom gängorna inte är härdade som på en "riktig" avdragare så blir den ännu mer känslig för smuts, dålig smörjning etc.

ola

Välkänd medlem
1 jan 2000
222
0
16
Haj!

Tror inte smörjmedlet spelar så jätte stor roll, men det blir ju inte sämre då de brukar sitt duktigt. Men använd det ovanstånde eller något annat förstklassigt smörjfett med teflon kanske!

Lycka till!

Mvh Ola Olofsson

MaxPower

Välkänd medlem
1 jan 2000
734
0
16
Umeå Sverige
tack..
jo lycka till lär ju behövas =D

håller samtidigt på att renovare upp mangapullen samt byta nålventiler och montera styrhöjjare så det är en hel del som ska göra =) samt att byta olja i kjedjehuset och fetta upp alla nipplar på skotern =)

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Använd vanligt chassifett med molybdendisulfid i. Brukar kallas "Molyfett", "Smörjfett MP" eller liknande. Finns på OKQ8 eller Biltema t ex. Samma sort som man använder till drivknutar på framhjulsdrivna bilar för övrigt. Man känner igen det på att det är mörkgrått.

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
[Uppdaterat: Senast editerat den 09-Feb-03 kl 12:49 PM (CET)]Pirat avdragarna är lite väl mjuka! Men det går nog att hetta(värma)upp ändan och sen kyla av den(köpte min på skoterbutiken).
mvh: Bosse.....

MaxPower

Välkänd medlem
1 jan 2000
734
0
16
Umeå Sverige
ok.. köpte dock en orginal för säkerhets skull.. har även inte tillgång till att värma upp den.

har total renov magnapullen och har monterat isär båfa varatorerna som jag rengjort och bytt ut delar i... så nu återstår bara återmontering och provtur =)

Perrrr

Välkänd medlem
1 jan 2000
376
0
16
38
Umeå Sverige
Vad kostade din avdragare? Är det lilla konan på den?

Du har ju tur som får köra, själv så körde jag sönder trailingarmen idag... Bussningen i vänstertrailingarm lossnade bara och styrstaget for, även krängningshämmarna ( visst är det det?) och det understa av dom 2 gula stagen där framme flög lös... Det var bara i ett gupp på leden så det är väldigt konstigt att det kunde flyga isär... och det verkar som om det var bussningen i bakkant av trailingarmen som lossnade först.
http://www.picturecd.com/system/view.cgi?user=tobias&session=1043165468.12409&guest=0&album=&m=a det där är min, fler bilder kommer sen. Har du några bilder på din?

Lycka till med skotern
/Pär

MaxPower

Välkänd medlem
1 jan 2000
734
0
16
Umeå Sverige
http://se.photos.yahoo.com/tim_kjellsson

fär har jag ett par bilder på skotern..
är färdig men magnapullen och variatorkittet och kan ju påstå att skoter blev hur rapp som helst med det kittet!
helt grotesk skillnad! hur rapp som helst i starten =))