Variatorer rmk 800 -09

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
Polaris RMK 800 -09

ska rengöra variatorerna på den.

Primären- Har en original avdragare som jag köpte till rren men jag provade att få lös den primären alltså men fick inte av den tog i allt jag kunde..
tänkte höra med er om polaris variatorerna brukar sitta nå hårdare än TRA på rotax maskinerna?

muttersnurra? eller seg dra med fälgkors?

hur göra sen något spec man ska kolla på primärerna på polaris?

Sekundären- är en team variator som jag har haft lös förr.. nån som köpt såna delrin brickor från www.snoperformance.se eller .com. något att köpa och smälla in när man ändå delar den..?

RMK700Woopie

Välkänd medlem
1 jan 2000
732
0
16
39
Kiruna, Käymäjärvi
Långt spärrskaft, dra allt du kan, låt den vara någon minut, och ryck till en gång till så lossnar den.. Delrin washers är bra för backshiften, men är inte så lätta att byta själv! special verktyg behövs.

jag tror inte att du behöver kolla något speciellt. att rullarna är schyssta att vikterna löper utan glapp. sen att de inte är några sprickor i skivorna längst in mot rullen mellan skivorna.. rengör med bräkleen och blås ren med tryckluft så är det kanon sen. :) byt även fjäder om du ändå har den i bitar. eventuellt vikta ner den 2 gram per vikt, de har tendens till att inte varva fullt i lössnö med 10-68 vikterna. X ska alltid vara mot X om du plockar lös variatordelarna, så kom ihåg det om du stoppar i andra grejer i den och ska montera ihop dem.. finns utmärkt på locket och i variatorn hur det ska sitta.

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
jasså de e 10-68 vikter i dessa.. fundera på 11-66 någon som testat och vilken fjäder? primären alltså.. ska man göra något i sekundären också?

vadåspec verktyg för sätta dit dem jag har tagit isär flera team variatorer.. du menar den som man pressar ihop skivorna med?

jesper43144

Välkänd medlem
20 dec 2010
126
0
6
Porjus
Stor bult,gängtejp och olja å sen äre ba dra utav hellvete och sen dra på en LITEN smäll med något så smäller den lös ska du se

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
jag slår aldrig på en variator!!!!! och jag skrev att jag har en original avdragare! så de e lungt har ej provat fått lös än. ska göra till veckan.

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
i min skoter är det i primären 140/330 fjäder och 10-66 vikter.
Ska ta av den imorgon när kusin kommer med sin assault -09 som krånglar med variatorn (primären) tydligen tjärvar den.

Och jag fick äran när jag ändå ska rengöra mina variatorer.
Men vad ska man göra för att den inte ska låsa sig.. har hört om några bussningar som e lite tjorvig att byta nån fler som gjort det som kan förklara skulle vart guld värt!