Variatorn / remmen krånglar ???

Daavidlarsson

Medlem
27 feb 2011
8
0
1
Österfärnebo
Jag har nyss köpt en ny variatorrem och har satt dit den, jag har en Lynx enduro 500 -03 så jag använder verktyg för att sära på variatorn så att remmen går ner. Men när jag haft ner remmen helt och jag åker en sväng så glider variatorremmen upp och skotern åker av sig själv på tomgång. så att halva variatoremmen ( taggarna eller vad man säger) ligger mellan skivorna och resten sticker upp!!!

Någon som sett något liknande ?
 

lynxrider

Välkänd medlem
20 okt 2010
530
1
16
Nälden
Om det är rätt rem så justera på sekundären tre insexskruvar som är låsta med mutter. remmen ska sticka upp lika mycket som fäfflorna på ovansidan är.
 
Last edited:

Daavidlarsson

Medlem
27 feb 2011
8
0
1
Österfärnebo
Jag är lite ny på dethär med skotrar men jag har inte justerat någonting det ända jag har gjort är att bytt remmen. jag skruvade isär variatorn med hjälp av detdär verktyget som man ska ha när man byter och sen böt jag remmen och skruvade ur verktyget som man skulle göra. Hur justerar jag variatorn då och vad är det jag ska skruva på då? Är det dom där muttrarna som sitter utanpå variatorn ( tre stycken eller vad det är) också ser det ut som det är olika lägen typ 1,2,3,4,5,6 ? När ska jag justera när remmen glidet upp ?
 

niclassahlen

Välkänd medlem
25 dec 2007
238
0
16
Kramfors
det sitter 3 småå insektsskruvar på variatorn som du bara skruvar ut så går remmen i bättre läge . man ska oftast justera dom där eftersom remmen blir sliten oså . de är inte dom olika lägerna 1,2,3 osv . det är hur mycket du vill att den ska varva .
 

Daavidlarsson

Medlem
27 feb 2011
8
0
1
Österfärnebo
Okej, men alltså jag hittar inte dom där 3 insektsskruvarna på sekendärvariatorn, det är 3st mutterskallar med det set ur som att man ändrar där det står 1,2,3 osv. men läste i ett forum att det är på dom man bestämmer hur högt rermmen ska ligga eller stämmer inte det? Vart sitter dom där insektskruvarna? Du får gärna langa en bild :)
 

lynxrider

Välkänd medlem
20 okt 2010
530
1
16
Nälden
insex var tydligen tidigare. prova de tre du sett du märker när du ändrar vilket håll du ska dra dom åt. det viktiga är alla 3 är i samma läge.