Variatorn växlar inte som den ska..

antonaune

Aktiv medlem
13 jan 2012
74
0
6
Timrå och Kovland
Tjena, jag har en Polaris Dragon 600 08 som variatorn krånglar på. Felet är att då man kör så vill variatorn inte växla ner eller vad man ska säga så det går inte att stanna med den.. (den låser sig i drivläge så att säga) sen kan den bli vanlig ibland. Jag har hört att det kan vara rullarna i variatorn som är trasig? någon som har någon ide? :D

Grahn

Välkänd medlem
1 jan 2000
456
1
18
45
Norrlänska skogen
Kolla bussningarna i vikterna, blir dom riktigt nötta åker vikten snett och fastnar i korset och då blir påföljden att variatorn ej kan frikoppla

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Det är bussningen på axeln som är paj!

Min förra -09 "låste" sig och drev hela tiden och då fick jag bytt bussningen på garantin.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.501
401
83
Malå/Adak
Det är bussningen i rörliga/ytter-skivan som blivit för trång, den verkar expandera av värme. Man måste knäcka loss korset i variatorn för att årgärda detta och till det krävs specialverktyg.

Detta hände på både min -08 Dragon 700 och min -09 Assault. Tog isär och slipade ur bussningen med fint slippapper. Sätter du i en ny bussning kommer mest troligt samma sak hända igen förr eller senare.
Var föresten inte lat och använd slipmaskin, då blir det fort för mycket. Använd bara händer och slippapper.

Christoffer

Välkänd medlem
24 nov 2007
223
5
18
Bussningarna i variatorn sväller om dom kmr i kontakt med olja. däremot går axeln att smörja med "dry lube"

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.501
401
83
Malå/Adak
Sedan Team började tillverka alla variatorer till både Polaris och BRP har alla möjliga och omöjliga fel börjat inträffa. Bl.a så tål inte bussningar i rullar osv lika hög temp som dom brukade palla tidigare innan dom går åt hel_ete. sen så gick primärvariatorerna på båda mina senaste Pollar av(!),

.....har man lyckats få olja/fett på primärvariatorn såpass att bussningen i rörliga skivan sväller så torde man haft rejäla bekymmer innan.....

antonaune

Aktiv medlem
13 jan 2012
74
0
6
Timrå och Kovland
Tack så hemskt mycket för alla svar! Ska riva variatorn vilken dag som helst, tänkte bara höra med er om det är svårt att ta bort bussningen? Och är den dyr? :)