Variatorproblem XC600 -05

SweZor

Välkänd medlem
23 nov 2009
148
0
16
Vemdalen
Hej.

Jag har ett problem med min Polaris XC 600 sp -05. Det är nämligen så att efter en längre repa i hög fart på fin led så verkade variatorn fastna på något sätt, det var som om den inte "släppte taget" när jag skulle stanna och vänta in resten av gänget, den fortsatte alltså att "dra" trots att varvtalet gick ner till <1000rpm. Om jag bara lät den fortsätta neråt i varv så stannade motorn helt. När jag sedan skulle dra igång den igen så gick mattan framåt vid varje drag. försökte rucka på både primär- och sekundärvariator utan lycka. Fick en kompis att hålla upp skotern i bak, och då gick den att dra igång, men fortsatte som föut. Efter en kortare fullgasrepa där den verkade växla normalt så verkade den "lossna" igen och betedde sig helt normalt sen ett tag. Felet återkom sedan när leden blev sämre och jag blev tvungen att ta det lite lugnare. En fullgas repa verkade lösa problemet återigen, men det är ju inte alltid man har den möjligheten.

Vad kan det vara? en kollega på jobbet sa att det kunde vara nåt skit bara som lägger sig ivägen på nåt sätt. Kan det stämma? och hur enkelt är det att plocka isär och rengöra själv?

tack //MB
 

Twin_power

Välkänd medlem
1 jan 2000
296
0
16
Ånge
Är nästan säker på att det är premiärvariatorfjädern som har gått av. Går att byta utan att ta lös variatorn. Är du osäker så lämna in den till en ÅF.
 

SweZor

Välkänd medlem
23 nov 2009
148
0
16
Vemdalen
Hur svårt är det att byta då? Är lite av en nybörjare på just skotrar, men är händig och klurig och har tillgång till ett ganska så välutrustat garage. Har även en extra fjäder som jag tänkt stoppa i sedan innan men skitit i pga lathet och osäkerhet.
 

Twin_power

Välkänd medlem
1 jan 2000
296
0
16
Ånge
Det sitter sex skruvar på locket till variatorn, dom håller locket och fjädern på plats, tar man löst locket så är fjädern lös.
Det som är lite besvärligare är när man ska tillbaka med fjädern och locket. På edgen så använde jag två träbitar, en för att få hävarm, en för att trycka in locket med.
Tänk på att de är spänning på bultarna så att du skruvar dom som man gör på hjulbulltarna till en bil som ex.

Naturligtvis så går det oxå att ta lös hela variatorn, men då krävs de en avdragare, momentnyckel och specverktyg för att släppa på spänningen.
Jag tycker att de går fortarer att ta lös den på plats.