Variatorrem Assault -10

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
Hej allesammans !

Nu när skotersäsongen börjar dra igång och nyskotern är inköpt skulle jag behöva få lite hjälp av er som har ägt en assault, SWB 800 eller RMK 800 (antar att det är samma remmar). Jag behöver köpa en ny reservrem och undrar en sak:

Vilken rem fungerar bäst? Är det orginal som gäller eller fungerar tex ultimax eller något annat märke bättre?

Tack på förhand

Edit: Jag har sökt på forumet men inte hittat någon tråd om detta.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.170
1.005
113
Stora Blåsjön
Orignal remmen är nog den som funkar bäst just nu. Så jag tycker du ska ha en original som reserv. Om du slänger på en annan rem så har inte den exakt samma mått och material. Så då får man ev ändra lite i variatorerna.

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Kunde inte sagt det bättre Asker.

Jag har verkligen provat döda min rem nu i helgen, har luktat bränd/stekhet rem i massor och jag har bara fortsatt köra för att se om jag kunde döda den. Men den höll ihop, otroligt nog. Kan dock säga att RMK Assault skulle må riktigt bra av 11-66vikter eller supertip.

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
Okej, ja det låter som att det är orginal som gäller!

Skotertoken: Vad sitter det för vikter orginal? 10-62? Jag har hört vissa som bara bytt till en hårdare fjäder på sina SWB och RMK 800, är det nått du rekomenderar?

Edit: Den rem som ska sitta på assaulten kostar 2000:- om jag inte sett helt fel, kan det stämma?! Den hette nått med "high torque"

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Okej, ja det låter som att det är orginal som gäller!
Låter som att det är Polaris som gäller, överlag, att försöka och misslyckas döda en rem de e inte annat än bra betyg till remtillverkaren, rembeställaren, och konstruktören.
Att Skotertoken får FET IG på sitt misslyckade försök , de kan vi sticka under stolen denna gång ;-)

Hoppas på en fortsatt bra säsong för Polaris!

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
Ja man får börja köpa remmar från "overthere" när dom är så jvla dyra. Tack för alla tips !

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Det sitter 10-68. Varför ska man ha en hårdare fjäder?? Jag skulle gärna sätta en mjukare, för att kunna åka ännu lättare vikter!

Det är faktiskt lite kul att det är samma tillverkare på "dyr remmen" som Polaris kör och "billig remmarna" som Yamma åker med... Nått säger mig att det är nån som tjänar mycket pengar på dom, och jag tror inte att det är ÅF:arna...

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Som kuriosa kan jag väl säga att det är inte hela sanningen.
Svagare fjäder = mera remtryck med.
Aggressivare viktkurva = högre remtryck
Annan helix = Högre/lägra remtryck.

ALLT i variatorerna påverkar remtryck.

I min Insane nytro jag hade, åkte med 71g vikter med 300hk... INGET remslir eller slitage. Växlade ut fullt och hade en SJUK backshift.