varnings signal 800powerteck

tobbe5000

Medlem
3 feb 2010
8
0
1
har en ski-doo summit 800 -06 som ofta varningssignalen börjar tuta i,utan någon varningslampa börjar lysa..ibland blinkar motorstörningslampan till???

Karlström

Välkänd medlem
27 dec 2009
162
0
6
Dalarna
Tjena. Har exakt samma problem med min renegade 800ptec - 06!
Jag har testat att spraya alla kontakter jag kommer åt med 5-56 å det hjälpte inte ett skit.
Men här om dagen fick jag se att luftburken sitter och fladdrar som fan på tomgång. Å skotern pep hela tiden. Ibland blinkade motorlampan.
Så jag testade att hålla fast luftburken, å direkt slutade den pipa å blinka.
Jag tog en skiva frigolit å klämde in mellan burken och tanken.
Då blev den helt tyst. Måste ha varit nå glapp i någon kontakt.
Eller om knacksensorn har känt av vibrationerna, men det verkar lite långsökt. Tyvärr började den pipa igen igår? Men bara ibland, mest vid gaspådrag eller vid landning efter hopp.
Ska in med den till ÅF på lördag. Hoppas jag blir klokare då.

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Karlström: du har ju en sensor uppe på luftburken också, om den inte är i kopplad eller glappar så varnar styrsystemet.

Tobbe: hur varnar den och hur ofta?
Sporadiskt under körning? ibland inte alls under en 5+km sväng?
Sporadiskt under körning? Först inte alls men efter ca 50m lite beeeph biep och så lite till några meter senare?

Och under vilket gaspådrag?
Eller redan på tomgången?

Min P-TEK varnade oerhört jobbigt, hitta inga glappande kontakter, och ljuden fanns inge på nära beskrivna i handbok.

beeeheep beiep, beeep,, biip. Dvs väldigt oreguljära varningar unde olika gaspådrag. Visade sig vara kassa O ringar i toppen och den tog in glykol, systemet kände av detta och varnade.. Allt klarade sig, kolvarna vart lite fula men inga kännbara nötningar i kolvar eller cylinderväggar..